Deze column verscheen vorige week in het Ruunder Waopen. Op verzoek wordt die nu ook op deze plaats gedeeld.
De
provinciale weg
N375 van Meppel naar Pesse met al z’n rotondes en oversteken is
al jarenlang punt van discussie in provincie en gemeente. Hele
dorpsgemeenschappen hebben zich er over gebogen wat nogal eens tot frictie
leidde. Iets met uiteenlopende belangen. Voor wat betreft de oversteken bij
Berghuizen en Gijsselte zit er volstrekt geen vaart in de zaak, de provincie
loopt tegen torenhoge kosten aan en weet het waarschijnlijk ook niet meer.
De complete
provinciale weg moest aangepakt worden in het kader van Duurzaam Veilig en heel
soms denk ik ook dat het terecht is. Maar uiteindelijk vind ik het allemaal
maar geldverspilling, de veiligheid wordt door de weggebruikers gemaakt en
zolang je die niet in bedwang kunt houden, kun je rotondes bouwen tot aan
Delfzijl aan toe, maar schiet je er maar weinig mee op. Het is toch iedere keer
weer raak met snelheidsduivels die, voordat ze me met donderend geraas inhalen,
eerst de nodige kilometers aan mijn achterbumper kleven. In veel gevallen
schieten die gasten er maar weinig mee op, omdat de volgende zogenaamde
zondagsrijder zich alweer aandient. Of een rotonde waar ze moeten wachten op
een overstekende tractor met sliert wagens er achteraan.
N375 kinderspel
Ik moest er
aan denken toen wij op onze vakantie eind augustus en in september over wegen in Noord-Macedonië en Albanië
reden. Daarbij vergeleken is de N375 kinderspel, want in deze Balkanlanden
rijden ze pas echt als duivels. Die paar snelwegen die er zijn, worden ook echt
als zodanig gebruikt. Het gebruik van de smallere wegen, de N375’s van de
Balkan, is nauwelijks anders. We kregen meermaals tegenliggers in het vizier
die recht op ons afreden en op een laat moment teruggingen naar hun eigen
weghelft. Hadden ze weer dapper een voorganger ingehaald. Altijd kalm blijven
in zulke situaties, die duivels schatten zelf goed in tot hoe ver ze kunnen
gaan.
Motorrijders
net zo. Ik heb het al niet zo op deze weggebruikers die zich in veel gevallen
nergens iets van aantrekken, maar op de weg van Tetovo naar Gostivar slingerden
ze zich welhaast van alle kanten door het verkeer. Of ze zetten hun motor bij
de grensovergang naar Albanië brutaal vooraan de lange rij wachtende auto’s. Ze
komen overal mee weg.
Ook in de
steden is alertheid geboden, in het Albanese Elbasan wist de politie het op een
gegeven moment ook niet meer, waar ze op een druk kruispunt het verkeer
probeerden te regelen. Ze vertrokken en lieten de chaos de chaos. Alle wegen,
tot en met snelwegen achter de vangrail aan toe, worden in deze landen gebruikt
om fruit en groente te verkopen. Om de honderd meter weer een verkoper van
watermeloenen. Ik zie het al gebeuren langs de N375, waar ’t Vershuus groente,
vlees en kaas gaat verkopen op één van de parkeerplaatsen, maar dat terzijde.
Even terug naar dat Duurzaam veilig: ze mogen die weg van mij wel zo laten, dat
geld kan beter besteed worden om de hardrijders op de N375 van een passende
bekeuring te voorzien. Levert de investering uiteindelijk ook nog wat op.
Peter Nefkens