Ruinerwold – Er valt voor ondernemers uit De Wolden nog veel meer voordeel te halen uit het lidmaatschap van de
Regio Zwolle. Dat stelt Coop-eigenaar
Sietze Koetsier uit Ruinerwold vast. De kruidenier is ambassadeur voor de MKB Regio Zwolle voor de gemeente De Wolden en ziet volop kansen.
Zoals in het Ontwikkelfonds van de Regio Zwolle, waar nog anderhalf miljoen euro in de subsidiepot zit voor MKB’ers, zelfstandige ondernemers en andere werkgevers. Het geld is bedoeld voor bijvoorbeeld bijscholing van medewerkers. „We spreken van U pgrade Jezelf in Groeiregio Zwolle en dat betekent dat je jouw werk op een hoger niveau brengt. Dat kan op vele manieren, maar de ideeën moeten wel van de ondernemers zelf komen”, benadrukt Koetsier. „De Regio faciliteert. Het mooie van dit project is de samenwerking tussen overheden en ondernemers, maar ook onderwijs en vakbonden. Alleen blijkt het lastig om de boodschap te vertalen naar de achterban.”
Snelst groeiend
In de Regio Zwolle, die na de toetreding van de gemeente Nunspeet uit 22 leden bestaat, wordt geconstateerd dat de trek van goed personeel naar de randstad nog steeds groot is, terwijl deze regio tot de snelst groeiend van Nederland behoort. „In Zwolle lopen dagelijks 50- tot 60.000 studenten rond, 65% daarvan gaat aan het werk buiten de Regio. Dat is jammer, want we hebben hier een goed werkklimaat. Dit is een kansrijke regio waar behoefte bestaat aan goede mensen. Daarom is die subsidiepot gecreëerd.”
Sietze Koetsier werd een jaar geleden door MKB Nederland-voorzitter Jelle Wever gevraagd om namens De Wolden als ambassadeur op te treden. „Ik zag dat wel als een eer, al heb ik zat te dingen te doen. Ik zit in het Ondernemersplatform De Wolden en in het bestuur van Ruinerwold Onderneemt, dat heeft wel meegespeeld.” De Ruinerwoldiger weet dus wel hoe het er in zijn eigen gemeente aan toegaat. Tijdens de eindejaarsbijeenkomst van Ruinerwold Onderneemt vertelde Koetsier een en ander over de financiële mogelijkheden. „Er speelt best veel bij bouw- en installatiebedrijven, ze zijn daar altijd op zoek naar goed personeel, maar er wordt weinig teruggekoppeld. Er vindt binnen het Ondernemersplatform wel een evaluatie plaats, maar het hete hangijzer is de communicatie. De gemeente communiceert via het platform naar de ondernemersverenigingen, maar hoe komt de informatie bij de leden terecht? Dat is een ondernemersdingetje: we zijn hartstikke goed in ons vak, maar zien niet altijd wat er om ons heen gebeurt. Ik zeg: kom uit je hok!”
Meerwaarde
De meerwaarde van de Regio Zwolle is volgens Sietze Koetsier groot. „Jouw eigen zaak is de basis, dan heb je in mijn geval Ruinerwold Onderneemt, waar we ook bezig zijn met bijvoorbeeld woningbouw en het opleuken van het dorp op een zo aantrekkelijk mogelijke woonomgeving te creëren. Dan heb je het Ondernemersplatform De Wolden, waarin de link met de gemeente gelegd wordt en zaken als de herinrichting van Dijkhuizen en markten voorbijkomen. Binnen de Regio Zwolle horen we hoe het er elders aan toegaat. Dan blijkt ook dat we het hier absoluut niet verkeerd doen en dat het ondernemersklimaat goed is. Maar je kunt van elkaar leren en mijn taak is om te kijken wat er verder in de regio gebeurt, waar wij ons voordeel mee kunnen doen.”
Zijn eigen voordeel bij deze ambassadeursfunctie: „ik doe heel veel inspiratie op, ook voor mezelf. Je krijgt een groot netwerk en een andere kijk op jouw eigen bedrijf.”
Info over de subsidiemogelijkheden:
www.upgradejezelfregiozwolle.nl