Zuidwolde - Het dorp Linde raakt het openbaar vervoer kwijt. De lijn met nummer 31 die vanuit Hoogeveen door Zuidwolde en Linde naar Balkbrug en Dedemsvaart voert, rijdt vanaf volgend jaar met een grote boog om Linde heen. Er maken veel te weinig inwoners gebruik van de bus.
Linde telt volgens het OV-Bureau slechts drie frequente reizigers. Die kunnen straks opstappen bij de bushalte aan de Ommerweg of een hubtaxi nemen. Er vervallen twee haltes: Linde Dennenweg en Paardelanden.
De tijden van buslijn 31 zijn zodanig aangepast, dat ze beter aansluiten op de vertrektijden van de treinen in Hoogeveen. Spitslijn 231 tussen Zuidwolde en Balkbrug komt te vervallen. Het gevolg voor reizigers vanuit Zuidwolde is dat ze naar verwachting 10 minuten eerder in Zwolle zijn.
Een andere aanpassing is de toevoeging van een sneldienst tussen Hoogeveen en Emmen, al langer een grote wens in die regio. Een lijndienst over de A37 maakt dat reizigers vanuit Emmen sneller en comfortabeler naar Hoogeveen kunnen reizen en andersom. Beide plaatsen hebben een goed onderwijsaanbod en door een beter openbaar vervoer worden de plaatsen voor hopelijk meer scholieren en studenten een aantrekkelijk en serieus alternatief.
Deze nieuwe sneldienst gaat op werkdagen eens per uur in de spits rijden van station naar station via de A37, met binnen Hoogeveen en Emmen een ontsluitende functie. Voornemen is om in Hoogeveen via de Cramerweg te rijden en in Emmen via de Rondweg en de Brandweerkazerne de route via van bus 44 naar het station te rijden. Een halte ‘Statenweg’ aan het zuidelijke deel van de Boermarkerweg is dan wel een vereiste tot de komst van de campus.
De NS gaat vanaf december al meer snelle intercitytreinen inzetten tussen Zwolle en Groningen en wel in de late avond en in het begin van de nacht. Deze intercity's stoppen nu nog in Meppel, Hoogeveen en Beilen, maar gaan straks in een ruk door van Zwolle naar Assen. Om de stations Meppel, Hoogevene en Beilen wel goed te blijven bedienen, gaan er extra Sprinters rijden.
Dit heeft gevolgen voor de bus-treinaansluitingen. De laatste ritten van lijn 22 Assen – Beilen - Zweeloo, lijn 27 Hoogeveen – Emmen en lijn 28 Meppel – Dwingeloo vertrekken vanaf december 2024 daarom al eerder dan nu.
De N855 tussen Diever en Frederiksoord wordt in 2025 gereconstrueerd, waarbij voor een deel maximale snelheid van 80 km/u naar 60 km/u naar beneden wordt gesteld. Verwachting is dat vanwege de snelheidsverlaging maximaal een minuut extra rijtijd nodig is tussen Diever en Steenwijk. Om enerzijds tijd te compenseren vanwege de snelheidsverlaging om de huidige overstaptijd bij aansluitingen zo veel mogelijk te behouden, de extra exploitatiekosten te beperken maar anderzijds ook de kosten van de realisatie van aanleg van toegankelijke haltes te beperken, vervalt bediening van enkele haltes met lijn 20. Twee wat drukkere haltes hebben in de directe nabijheid een prima alternatief vier andere locaties worden nauwelijks gebruikt. Er is en goed (toegankelijk) alternatief binnen redelijke afstand. Het gaat om bushaltes in onder andere Diever (Doldersummerweg), Wapse (Soerte en Molenweg) en Vledder (Dorpsstraat), die komen te vervallen.
Vertrektijden van lijn 26 (Meppel-Steenwijk) verschuiven met ongeveer 15 minuten. Hiermee wordt de aansluiting vanuit Nijeveen en Nieuweveenselanden op de trein naar Zwolle verbeterd, zonder dat aansluiting op de schooltijden verloren gaat. Binnen Meppel zijn als gevolg van de andere tijdligging in de spitsuren nog enkele extra ritten lijn 28 van Station naar de Jan Tooroplaan gewenst vanwege de aansluiting vanaf de streekbussen naar de scholen rondom de wijk Koedijkslanden.