Ook aanpak kruising Steenberger Esweg

24 dec 2018, 8:47 Nieuws
pn14062018 dialoog kruispunt zuidwolde4
Artizzl media
Zuidwolde – Als de kruising van de Hoofdstraat – Meppelerweg – Steenbergerweg wordt aangepakt, moet direct de volgende kruising bij de Steenberger Esweg van een glad wegdek worden voorzien. Dat is niet alleen de mening van de omwonenden daar, maar sinds donderdag ook een aanbeveling van de gemeenteraad.
Het voorstel van het college om de kruising ‘busstation’ te reconstrueren met verhoogd plateau en 30-kilometerzone, werd door de raad unaniem aangenomen. Er werd echter stevig gediscussieerd over twee amendementen, ondanks het feit dat het om een besluitvormend collegevoorstel ging. In een amendement van alle partijen minus de VVD, werd het college gevraagd uiterlijk 1 april met een voorstel te komen voor aanpak en inrichtingskosten van de kruising bij de Steenberger Esweg. ‘Zodat er minder snelheid en geluidsoverlast komt daar’, verduidelijkte Karin Brouwer namens het CDA.
Het amendement was mede ingegeven door een brief van omwonenden aan de gemeenteraad, waarin het probleem bij die tweede kruising nogmaals onder de aandacht werd gebracht. Twee insprekers namen donderdag plaats achter het spreekgestoelte om hun brief extra te beargumenteren. Bewoner Gortemaker woont er al veertig jaar en trakteerde de raadsleden op wat ‘geluidsfragmenten’ van wat het verkeer allemaal brengt aan de bewoners. ‘Bam, bam, rammel, kletter. En dat gaat de hele dag door, soms ook ’s nachts. Vrachtwagens, shovels, tractoren en zelfs kleine aanhangers, meestal met te hoge snelheid.’

Strak vloertje

Wat de insprekers betreft zijn de klinkers op deze kruising schuldig aan de geluidsoverlast. ‘Leg er een mooi strak vloertje van asfalt in, maar geen drempels. De meeste chauffeurs weten na een tijdje precies met welke snelheid een hindernis kan worden genomen.’ Jaap Wiechers (ChristenUnie) had ook gezien dat steeds meer schooljeugd de oversteek bij de fysiotherapiepraktijk neemt. ‘Dat moet goed in de gaten gehouden worden.’
Wethouder Mirjam Pauwels wees er wel op dat begin 2019 over een nieuw GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan) wordt gesproken en dat dan dergelijke zaken aan bod horen te komen. ‘Dat doet meer recht aan het proces’, vond Pauwels. ‘Al is dit amendement best uitvoerbaar.’ De VVD vond ook dat op het GVVP geacht kan worden, ook om de projectgroep die bezig is met de herinrichting van de Hoofdstraat Noord-Zuid niet voor de voeten te lopen.

Busstation

Het tweede amendement haalde het ook, maar dan met steun van alle partijen minus Gemeentebelangen. Hier werd gevraagd de kruising ‘busstation’ zo snel mogelijk uit te voeren en daar al geld voor beschikbaar te stellen. De partijen zijn bang dat uitvoering pas in 2020 plaatsvindt. Pieter Groot (GB) vond dat met dit amendement over afspraken in de financiële commissie heen wordt gewalst. Wat D66 en CDA deed opmerken dat Gemeentebelangen bij de begrotingsbehandeling niet anders deed toen het om een miljoen euro voor kunstgras ging. Pieter Groot was er bijna zeker van dat de hele procedure voor de kruising zoveel tijd neemt dat sowieso niet eerder dan 2020 begonnen kan worden. ‘Ik zie geen beren op de weg, maar aanbestedingen’, reageerde Groot op een opmerking van de haast foeterende Karin Brouwer. Over dit amendement zei de wethouder dat alles in een keer uitvoeren onmogelijk is. ‘Het is heel moeilijk daar, want je hebt te maken met omleidingen, belangrijke busverbindingen en veel ondergrondse netwerken. Als het amendement wordt aangenomen, kan ik nog geen garanties geven dat we sneller kunnen starten.’