Leskoffer over Barak Linde voor alle Wolder basisscholen

08 mrt , 11:13 Nieuws
pn07032024 kerkenveld leskist barak linde2
Artizzl Media / Peter Nefkens
Kerkenveld - Vanaf 3 april bezoeken de leerlingen van groep 7 en 8 van de basisscholen in De Wolden de Barak Linde in Zuidwolde. Ter voorbereiding op dit erfgoedbezoek hebben Stichting De Barak (Anne van de Giessen) en schrijfster Janne IJmker een lessenserie en leskoffers ontwikkeld met materiaal rond de Joodse werkkampen in de gemeente.
Donderdag werd de leskoffer overhandigd aan leerlingen van Kindcentrum De Bosrand in Kerkenveld. Ook de andere scholen ontvingen deze week een exemplaar. Het bezoek aan de Barak Linde is onderdeel van het cultuureducatieprogramma Cultuur Carrousel De Wolden.

Barak Linde

Vrijwilligers van de Barak begeleiden het erfgoedbezoek van de scholen. Een speciaal kinderprogramma neemt de leerlingen mee terug in de tijd. De Barak Linde vertelt een stuk geschiedenis die niet vergeten mag worden én die zich niet mag herhalen. De laatste jaren is er hard gewerkt om de Barak te herstellen en een plaats te geven bij De Wemme in Zuidwolde. Een deel is ingericht met ‘bedden’ uit verschillende werk- en concentratiekampen waar Joden in WOII in gehuisvest werden. De sfeer is volledig intact gebleven. Ook het buitenterrein is passend ingericht.
pn07032024 kerkenveld leskist barak linde3
Nog even overleg tussen van links naar rechts Anne van de Giessen, Michelle Wassing, Henk Dekker en Janne IJmker.

Leskoffer

De lessenserie bestaat uit vijf basislessen en drie uitbreidings-/verdiepingslessen. De leskoffer bevat een lesbrief voor de leerlingen en een uitgebreide handleiding voor de leerkracht met suggesties voor de inleiding én verwerking/afsluiting van iedere les. Ter ondersteuning van de leskern kunnen de deelnemende scholen een PowerPointpresentatie downloaden op de website van Barak Linde. In de koffer zitten ook twee leesboekjes: ‘Kleine Held’ van Kees Opmeer en ‘Mijn vriend Samuel’ van Janne IJmker. Daarnaast zijn er mappen met gebruiks-, kopieer- en beeldmateriaal. Scholen kunnen hiermee hun eigen lestraject bepalen en de leerlingen goed voorbereiden op het bezoek aan de Barak. De lessenserie en koffer zijn gerealiseerd met Compenta productontwikkelingsgelden van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK).