Echten - Ook als ze er even voor moeten reizen, verkiezen veel ouders een kleine basisschool boven een grotere school om de hoek. Hoe komt dat? In de aanloop naar de jaarlijkse week van het jonge kind - 6 tot en met 12 april - gaan we hierover in gesprek met ouders en professionals die de kleinschalige basisschool ‘t Echtenest in Echten goed kennen.
Sinds afgelopen zomer ziet deze school een toenemende belangstelling uit de omliggende regio, van Hoogeveen tot aan Meppel, vertelt Petra Brinkman, directeur van ‘t Echtenest, onderdeel van stichting
Wolderwijs. “Peuterspelen voor 2- tot 4-jarigen had zelfs een wachtlijst en we zijn inmiddels ook buitenschoolse opvang gestart op de dinsdag- en donderdagmiddag.” Elke ouder wil voor zijn kind een school die het beste bij hem of haar past, of dit nu een grote of kleine school is, benadrukt Petra. “Kleine scholen hebben als voordeel dat ze specifieke onderwijsbehoeften kunnen vervullen door persoonlijke aandacht in kleinere groepen.”
Focus op 'buiten zijn'
Kim uit Spier vertelt waarom zij met haar man afgelopen zomer deze school koos voor haar toen vierjarige dochter Ziva. “Door de kleinschaligheid en focus op ‘buiten zijn’ raakten we direct enthousiast. De grotere klassen en drukke scholen die we eerder bezochten spraken ons niet aan. We vinden het fijn dat de wereld van onze dochter nu nog klein en overzichtelijk is.” Dat er zoveel verschillende activiteiten op school zijn, spreekt haar erg aan. "Het bereiden van soep, bakken van koekjes, meehelpen in de moestuin en de verkoopkraam - al deze activiteiten bieden waardevolle leermomenten. De kinderen spelen met en leren van elkaar ongeacht hun leeftijd. De grotere reisafstand is voor ons daarom ook zeker de moeite waard.”
Kinderen aan tafel met zelf gekweekte groenten.
Niet op zijn gemak
Vanuit het buitengebied in Veeningen kwamen Annemarie en haar man eerst uit bij een andere, meer grootschalige basisschool: “Maysen voelde zich hier totaal niet op zijn gemak. Na de zomer werden we warm ontvangen op ‘t Echtenest. We zagen hoe de kinderen in kleine groepjes aan het werk waren, en hoe ze met elkaar omgingen. Het viel ons op dat er veel aandacht was voor de individuele behoeften en interesses van de kinderen.” Annemarie deelt ook Maysens opgewekte reactie na zijn eerste keer meelopen in Echten: "’Mama, op school maken we elke vrijdag tosti's, het buitenspelen was echt heel leuk en als Youri - zijn broertje - straks ook bij de peuters komt, kunnen we gewoon samen op school spelen!’" Maar volgens Annemarie is "een dikke knuffel van juf Lenny toch wel het allerleukste, daar wordt hij erg blij van. Maysen is hier weer helemaal opgebloeid.”
Behoeften van een kind
Carla de Jong en Petra Middag-Broks, beiden werkzaam in Gezondheidscentrum ‘t Wheemhuus in Zuidwolde bevestigen dat een omgeving het gedrag van een kind beïnvloedt. “Als jouw kind niet gelukkig is of niet zoals verwacht functioneert op een grotere school, betekent dit niet automatisch dat er iets mis moet zijn met hem of haar. Kleine scholen blijken vaak wèl goed aan te sluiten bij de behoeften van het kind, die kleine scholen moeten we daarom koesteren“, aldus Carla. Petra vult aan:”Een kind dat plezier heeft, leert en ontwikkelt zich. De rol van de omgeving is daarbij cruciaal.” Als kinderergotherapeut heeft ze met eigen ogen gezien hoe de leerkrachten in Echten hier ruimte voor creëren. “Als kleinere school houden ze de lijnen kort. Je wordt als behandelaar snel opgenomen in de wekelijkse structuur waardoor de begeleiding van een kind naadloos aansluit op het onderwijs. Ook maakt de kleinschaligheid het makkelijker voor de leerkracht om adviezen te integreren in het dagelijks handelen, waardoor elk kind kan meedoen.”
Een gevoelskwestie
Djoanna woont met haar gezin sinds kort in Koekange, hiervoor zat zoon Guus op een andere school. Als een kind op school heel anders is dan thuis, dan is er iets aan de hand, vertelt ze: "Dat is echt een gevoelskwestie. Jij kent je eigen kind gewoon het beste, en als je denkt, ja, maar hoe mijn kind nu door de school wordt omschreven, zo ken ik hem thuis helemaal niet. Ja, dan is er iets mis, dan is er ruis op de lijn. Op 't Echtenest gaat hij gewoon met plezier naar school. Dit laat zien dat het ‘niet naar school willen’ soms ook met de gekozen school te maken heeft."
Open Dag op 't Echtenest
Als onderdeel van de Week van het Jonge Kind organiseert ‘t Echtenest op woensdag 10 april van 9.00-12.00 een open dag. Ouders zijn welkom om met hun kind een kijkje te komen nemen en een schooldag op ‘t Echtenest te ervaren. Geïnteresseerd? Kom gerust langs op Schoolakkers 2-b in Echten, en ook prettig als je kan laten weten dat je komt via
[email protected] .
Ook de doemiddag op dinsdag 14 mei is een geschikt moment om de school te bekijken en te ervaren. Op deze middag organiseert de school tussen 14.00-16.00 voor kinderen van alle leeftijden verschillende buitenactiviteiten op en rondom de school.
Meer informatie op
www.echtenest.nl .