Kabinet trekt 35 miljoen euro uit voor extra perron bij Meppel

Het stationsgebied bij Meppel.
Het stationsgebied bij Meppel.
Foto: Gemeente Meppel

Meppel – Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft het kabinet opgeroepen om 35 miljoen euro vrij te maken voor de problemen op het spoor tussen Meppel en Zwolle. Het geld is bedoeld voor een extra perron bij station Meppel.

D66 en de VVD vroegen aan Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, om toch geld beschikbaar te stellen voor het traject. Eerder maakte het kabinet bekend ruim 3 miljard euro te investeren in het openbaar vervoer. Echter, het spoor bij Meppel viel niet onder deze investeringen.

“Dagelijks komen 75.000 reizigers langs dit stukje spoor”, zegt provinciebestuurder Nelleke Vedelaar. De spoorverbinding is met name tussen Zwolle en Meppel kwetsbaar. De treinverbinding ligt er gemiddeld negen uur per week uit. Dat heeft grote gevolgen. Wanneer de treinen op dit traject niet rijden, is het hele noorden namelijk per spoor afgesneden van de rest van Nederland en dus onbereikbaar. “De reizigers verdienen een goede en veilige verbinding.”

Een meerderheid van de Tweede Kamer is het dus eens met het voorstel van D66 en VVD. Met de 35 miljoen kan er een vierde perron gebouwd worden bij het station Meppel. Dit helpt om meer treinen te verwerken en maakt de verbinding minder gevoelig voor verstoringen. Dit extra spoor maakt het op termijn mogelijk om vier in plaats van twee intercity’s per uur te laten rijden tussen Meppel, Assen en Groningen.

Meer geld nodig

“We zijn blij met deze eerste en belangrijke stap, maar we zijn er nog niet”, reageert Peter Snijders, voorzitter Regio Zwolle. “Voor het verbeteren van de snelheid, betrouwbaarheid en frequentieverhoging op dit baanvak is meer nodig.” Hij doelt op de overwegen tussen Meppel en Zwolle. Om de problemen echt te verhelpen pleit het Noorden, de Regio Zwolle en de NS om de huidige overwegen te vervangen met viaducten of tunnels.

In totaal gaat dat 75 miljoen euro kosten. JA21 en BBB vroegen daarom aan de staatssecretaris om 75 miljoen euro, maar daar is geen meerderheid voor. Wel heeft het Noorden eerder aangegeven 35 miljoen euro te willen investeren, als Den Haag met 40 miljoen euro komt.

“We zijn blij dat met deze investering en blijven graag met de regio samenwerken aan meer en snellere treinen en meer betrouwbaarheid van de verbinding tussen Zwolle en het Noorden”, reageert NS-regiodirecteur Maarten Haverkamp. De staatssecretaris zei eerder dat ze het eens is dat het Noorden beter bereikbaar moet worden, maar dat er geen geld is voor de plannen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen