Hypotheek of verzekering online sluiten? Denk er goed over na!

Foto: Henk Mulderij

Advertorial – Onlangs publiceerde dagblad De Telegraaf een interview met directeur Eveline Ruinaard van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Ze bracht daarin duidelijk naar voren dat wie online een verzekering, hypotheek of belegging afsluit weliswaar goedkoop uit is, maar dat de consument zich achteraf nog wel eens de haren uit het hoofd kan trekken vanwege die dwaling.

Ze sprak letterlijk de woorden: „Als je zelfstandig keuzes maakt, zonder advies in te winnen, dan kunnen wij niet zoveel meer voor je doen.” Kifid bemiddelt wanneer consumenten en kleinzakelijke ondernemers klachten hebben over een financieel product. Zij biedt hierin kosteloze en deskundige hulp. Lukt die bemiddeling niet, dan is er de Geschillencommissie die een bindende uitspraak doet.

De oud-rechter behandelt zelf ook zaken voor de Geschillencommissie die in 2018 ruim 1100 klachtzaken behandelde. Die klachtzaken worden vrij informeel afgehandeld, waarbij beide partijen worden gehoord. Het gaat dan vaak om kleinere zaken, bijvoorbeeld een auto-, (brom)fiets- of inboedelverzekering. Verzekerde stelt zich bijvoorbeeld op het standpunt dat hij of zij te weinig krijgt uitgekeerd. Maar het klachteninstituut zelf, behandelt vaak ook klachten over verzekeringen en hypotheken die online zijn afgesloten. Dan worden vaak voorwaarden (kleine lettertjes) gepresenteerd die men niet snapt of waarvan consumenten te snel denken; ‘dat geloof ik wel, sluit maar af die polis of die lening’. Men heeft dan te gemakkelijk ‘toegehapt’ en het komt voor dat financiële partijen dan aangeven dat je niet alle vereiste informatie hebt doorgegeven bij de aanvraag. Dat kan nogal nare gevolgen hebben, zoals het niet meer kunnen afsluiten van een bankrekening of een verzekering.

Maar heeft die financiële online-partij waarvan je dacht dat die je wel zou helpen dan geen zorgplicht? De consument gaat daar soms al te gemakkelijk van uit maar heeft vanzelfsprekend zelf ook de eigen verantwoordelijkheid. Door online een financiële dienst af te sluiten, bespaarde hij op de advieskosten. We zijn er blij mee dat het verhaal ook eens van deze kant wordt belicht. Als onafhankelijk financieel adviseur doen we veel voor onze klanten. We geven hen uitgebreide en persoonlijke uitleg waar soms gerust wat tijd in gaat zitten, maar voorkomt problemen als hierboven geschetst. En ook wij zullen ongetwijfeld fouten maken, maar in dat geval zou je bij een meningsverschil meer kans van slagen maken wanneer je de hulp inroept van het klachteninstituut dat ons controleert. Je bent welkom bij Henk Mulderij Financieel Advieskantoor.

Reacties