Elke dag even contact door de Telefooncirkel

Foto:

Zuidwolde – Het is altijd fijn als iemand weet hoe het met je gaat. Mocht er wat zijn, dan sta je er niet alleen voor. Vooral voor alleenwonenden is die vinger aan de pols niet altijd vanzelfsprekend. De telefooncirkel van het Rode Kruis lost dat probleem op een eenvoudige manier op.

Het dagelijks belrondje gaat langs acht tot tien alleenwonende mensen. Een vrijwilliger van het Rode Kruis is het begin- en eindpunt van de keten en belt de eerste deelnemer. Die belt de volgende op de lijst en zo verder. Bij geen gehoor kan de vrijwilliger actie ondernemen. Bijvoorbeeld door de familie of huisarts in te schakelen.

‘Wie weet er of ik ’s avonds thuis ben gekomen? Wat als er iets met mij gebeurt?’ Aan het woord is mevrouw De Jonge uit Zuidwolde. Toen haar man overleed, belden haar kinderen haar iedere dag, maar dat werd uiteraard na verloop van tijd minder. ‘Ik hoorde van het opstarten van de Telefooncirkel en meldde me ervoor aan. Het geeft me een gevoel van rust dat ik iedere ochtend gebeld word.’

Mevrouw De Jonge drinkt om half negen uur ’s ochtends een kopje thee en wacht op het telefoontje. ‘Ik ga dan niet de vuilnisbak buitenzetten ofzo’, lacht ze. ‘Als ik niet opneem, word er direct actie ondernomen.’

Eenvoudig

De Telefooncirkel werkt verrassend eenvoudig. Iedere dag om half negen uur belt een vrijwilliger de eerste deelnemer van de lijst. Deze deelnemer belt de volgende op de lijst en de laatste belt de vrijwilliger weer, zodat deze weet dat iedereen is gebeld en de cirkel kan sluiten. Een cirkel bestaat uit maximaal tien personen en moet binnen een half uur rond zijn.

Karin Elders is vrijwilliger en coördinator. ‘Overal waar ik naartoe ga, neem ik de deelnemerslijst mee. Het is al een aantal keer voorgekomen dat mensen niet opnamen en dat we dan tot actie over moesten gaan. We hebben contactgegevens van de buren en naaste familie. Ook is er laatst iemand gevallen. Doordat we belden en geen gehoor kregen, is deze mevrouw op tijd geholpen.’

Verhalen vertellen

Naast dat het fijn is dat er op elkaar gelet wordt, is het ook sociaal. Mensen leren elkaar kennen en als de cirkel rond is, bellen ze elkaar soms nog even terug. ‘Ik hoor bijvoorbeeld dat de mevrouw die ik moet bellen, meer wil vertellen’, zegt mevrouw de Jonge. ‘Omdat we natuurlijk niet te lang kunnen bellen – anders halen we het half uur niet – bel ik haar later weer terug en kan ze alsnog haar verhaal doen.’ Af en toe komen de deelnemers en vrijwilligers bij elkaar. Een hapje, een drankje , een lunch en gezellig kletsen. Veel mensen kennen elkaar al beter en er zijn ook al vriendschappen ontstaan.

Regelmatig contact

‘De Telefooncirkel is er voor iedereen die behoefte heeft aan regelmatig contact’, vertelt Karin. ‘We zijn van grote waarde. Dat telefoongesprekje iedere dag is voor veel mensen heel belangrijk. Bovendien zorgt het ervoor dat mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen.’ De drempel voor het aanmelden blijkt toch vaak nog wat te hoog te zijn. ‘We hopen dat we meer mensen over de streep kunnen trekken om mee te doen. Het kost niets, het geeft veel rust en het is een gezellig momentje op de dag.’

De Telefooncirkel is een initiatief van het Rode Kruis . Deelnemers en nieuwe vrijwilligers kunnen zich aanmelden bij Karin Elders: [email protected] of op telefoonnummer : 06-46138205

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen