Zuidwolde/Alteveer - De
gemeente De Wolden gaat in het voorjaar om de tafel met de organisatoren van het
Oktoberfest in Alteveer. Dat heeft het college besloten. De gemeente gaat in gesprek over de zaken die niet goed gegaan zijn tijdens het feest in 2018, zodat daar lessen uit kunnen worden getrokken.
Het gaat onder meer over de controle op het aantal bezoekers, de wijze waarop de organisatie het tegengaan van alcoholverstrekking aan minderjarigen regelt, overlast voor de omwonenden en de mogelijkheden om het evenement naar een andere locatie te verplaatsen. Ook wordt een aantal blaasapparaten aangeschaft om minderjarigen bij binnenkomst te controleren op alcoholgebruik.
Kritisch
Kijkende naar het verloop van het evenement afgelopen keer, is er een aantal kritische opmerkingen te maken. Na middernacht sloeg de sfeer in de tent om en heeft de beveiliging de politie verzocht in de tent te ondersteunen bij het onder controle houden van een vervelende menigte. Meerdere bezoekers klommen in masten en één persoon viel er zelfs uit.
De beveiliging moest later op de avond hulp van de politie inroepen.
De brandweer heeft twijfels over het maximaal toegestane aantal van 3.500 bezoekers; tijdens de avond was er op meerdere momenten geen mogelijkheid om brandweer en handhaving inzage te geven in het systeem dat de aantallen bijhoudt. Hierdoor blijft onduidelijk hoeveel personen in de tent geweest zijn die avond, de organisatie houdt het op 3.631 personen (3.500 plus eigen personeel).
Alcoholcontrole
De organisatie was tot op het weekend voor het evenement niet van plan om de alcoholcontrole voor alle minderjarigen te organiseren bij de ingang; wat hen betreft was een steekproef en een alcoholpromillage, zoals in het verkeer door de politie wordt gehanteerd, genoeg. Extra overleggen en bestuurlijke druk zorgden er voor dat er op de avond zelf toch vier rijen en vier blaasapparaten aanwezig waren en alle minderjarigen hebben geblazen bij de ingang.
Dan is er de druk op het dorp, die door dit evenement erg groot is. In overleg met de organisatie moet gekeken worden of deze vorm van onduldbare overlast te voorkomen is, door het feest naar een andere locatie te verplaatsen. Het evenement was wel beter georganiseerd dan vorige jaren; zo was er sprake van minder verkeersoverlast, minder geluidsoverlast en gerichte aandacht voor het tegengaan van alcoholgebruik door minderjarigen.
‘Bovengenoemde kritische opmerkingen nemen we mee als input voor de besprekingen voor de editie 2019’, zegt het college. ‘Om organisatoren te ondersteunen in hun verantwoordelijkheid om alcoholverstrekking aan minderjarigen tegen te gaan, is het wenselijk om als gemeente zelf een aantal blaasapparaten aan te schaffen en deze beschikbaar te stellen aan alle organisatoren in onze gemeente. Bij dit evenement heeft de organisatie een aantal apparaten gehuurd van de gemeente Midden-Drenthe. Wij hebben dit bij dit evenement gezien en dit werkt positief. De wijze waarop de uitgifte zal worden georganiseerd zal nader uitgewerkt worden.’ De aanschaf van een zestal blaasapparaten met toebehoren zal naar verwachting circa €1500,- kosten. Deze uitgaven worden bekostigd uit regulier veiligheid-budget.