Vuurwerkshow Kuiper met veel omlijsting

Foto: Artizzl Media

Koekange De vuurwerkshow van Kuiper in Koekange beleeft vrijdag 14 december alweer de tiende editie. ‘En het wordt nog steeds drukker, de duizenden bezoekers komen echt van heinde en verre naar Koekange’, lacht Ajo Kuiper. Ze staan niet alleen bij het bedrijf zelf, maar ook op alle landwegen daarachter.

Dat is ook niet zomaar, want behalve de promotie van zijn eigen vuurwerkmerk FireWorks4All, wordt de show afgesloten met een professionele set, uitgevoerd door twintig betrokken vrijwilligers uit het hele land. ‘Dat zijn mensen die het geweldig vinden om hun hobby te kunnen uitoefenen, daar hebben ze niet zoveel kans voor. Die mensen zitten de hele dag in het weiland om de show op te bouwen. Vergeet niet dat naar elk potje een aparte kabel moet lopen.’

De finale van de show op 14 december gaat op muziek en wordt helemaal computergestuurd. ‘Dit is echt uniek voor Nederlandse begrippen. Toen we begonnen, stonden we met vrijwilligers in het weiland met aanstekers om alles apart aan te steken, nu zit er zelfs een systeem in en gaat het op de muziek.’ De vrijwilligers, variërend in leeftijd van 30 tot 60 jaar, regelen de muziekkeuze in overleg met Kuiper en een van hen is al twee weken bezig met de programmatuur. ‘Als je dit door een professioneel bedrijf moet laten doen, is dat niet te betalen.’

Compound

De show begint om 19.00 uur en eerst worden 25 nieuwe dozen van FireWorks4All afgestoken. ‘Nieuw is de compound van twee of meer potten aan elkaar. Die zijn vastgelijmd op een plankje en de linten zijn al verbonden. Je hoeft dan nog maar eenmaal aan te steken. Eerder moest je zes aparte dozen van 500 gram kruid kopen, nu heb je alles in een.’ Na het eigen spul, begint de professionele show.
Ajo Kuiper verkoopt al vele jaren vuurwerk en ziet ook wel dat er landelijk behoorlijk aan de stoelpoten van al die verkopers gezaagd wordt. ‘Zolang als het kan, ga ik er mee door. De overheid heeft er zelf ook belang bij, want de helft van het geld gaat zo naar de belasting.’ Er was een kans dat vuurpijlen dit jaar de lucht niet in mochten, maar op het laatste moment zijn er toch twee standaards goedgekeurd, van waaruit de pijlen het luchtruim mogen kiezen. Vanuit een fles schieten is er officieel niet meer bij.

Kuiper was dit jaar alweer tweemaal in China en heeft inmiddels een behoorlijk netwerk in de branche opgebouwd. Niet voor niets heeft hij – samen met drie andere bedrijven elders in het land – het eigen merk. ‘Op de avond zelf krijgen mensen die vuurwerk bestellen, 25% korting op dit merk’, meldt de Koekanger ondernemer maar even. Verder staat Nico Westenbrink er die avond weer met zijn oliebollenkraam en worden hamburgers en glühwein gratis verstrekt. ‘Het wordt weer een leuk feestje, al is het maar een uur. De bezoekers worden bij Kuiper wel door de winkel naar het weiland geleid. ‘De meeste mensen bestellen het internet tegenwoordig via internet, zo komen ze toch nog even in de winkel’, glimlacht Kuiper.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen