Centra Zuidwolde en de Wijk in race ‘Schoonste Winkelgebied’

Foto: Nederland Schoon

De Wijk/Zuidwolde – De Wijk en Zuidwolde behoren tot de tien finalisten van de verkiezing van ‘Schoonste Winkelgebied van Nederland’ 2018. Dat werd vandaag bekendgemaakt.

De ander winkelgebieden die dit jaar kans maken op de titel van Schoonste Winkelgebied zijn (op alfabetische volgorde): Centrum Almere (Almere), Centrum Bathmen (Deventer), Brouwhorst (Helmond), Centrum Domburg (Veere), Glacisweg (Maastricht), Centrum Oostkapelle (Veere), Centrum Veere (Veere) en Centrum Voorburg (Leidschendam-Voorburg).

Op dinsdag 30 oktober wordt de winnaar bekend gemaakt en gehuldigd door NederlandSchoon. Naast de winnaar van deze verkiezing wordt tijdens de uitreiking ook nog de ‘Gemeente (groot, middelgroot en klein) met de Schoonste Winkelgebieden 2018’ en ‘Grootste Stijger 2018’ bekendgemaakt. Voor deze verkiezing zijn door NederlandSchoon 581 Nederlandse winkelgebieden onderzocht. Voor meer informatie en de volledige uitslag zie www.nederlandschoon.nl

Zuidwolde

Centrum Zuidwolde doet voor het eerst mee aan de verkiezing. Ondanks de vele bouwwerkzaamheden blijkt uit het onderzoek dat bezoekers van Centrum Zuidwolde tevreden zijn over het winkelgebied. Met name de inzet en betrokkenheid van de winkeliers worden gewaardeerd. Bovendien zijn de bezoekers tevreden over de sfeer en inrichting van het centrum. De scores voor beheer zijn goed. Er is geen vandalisme (graffiti en bestickering) terug te vinden en de gevels zien er verzorgd uit.

De Wijk

Centrum De Wijk doet voor het eerst mee met de verkiezing. Het winkelgebied scoort, als één van de weinige, een 10 op het gebied van schone afvalbakken. Schone afvalbakken zijn belangrijk voor een verzorgde uitstraling en worden gemiddeld beter gebruikt. Bovendien heeft het winkelgebied alle faciliteiten op orde door o.a. voldoende afvalbakken, de bestrating ligt er netjes bij en er is voldoende groen.

Verkiezing 2018

Voor de zesde keer op rij organiseert Stichting Nederland Schoon de verkiezing van ‘Schoonste Winkelgebied van Nederland’. NederlandSchoon wenst met de verkiezing de samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en beheerders te stimuleren. Een schoon winkelgebied straalt meer gastvrijheid uit. Het winkelend publiek voelt zich hierdoor meer welkom, en daar heeft de ondernemer baat bij. De omvang van de verkiezing groeit ieder jaar; vorig jaar deden er 77 gemeenten en 576 winkelgebieden mee. Dit jaar namen 125 gemeenten en 581 winkelgebieden deel aan de verkiezing. Het aantal deelnemende gemeenten is aanzienlijk gestegen met een stijging van 60%. Maar liefst 44 gemeenten doen dit jaar voor het eerst mee aan de verkiezing.
Helene van Zutphen, directeur Stichting Nederland Schoon: ”De verkiezing leeft onder het publiek. Ondernemers, vastgoedpartijen, winkeliers, bezoekers en bewoners werken samen om het winkelgebied schoon te houden en op de kaart te zetten. Mooi om te zien dat door deze inzet de top 10 winkelgebieden hoger scoren dan ooit, namelijk een 8,1 gemiddeld. Ook ligt voor het eerst sinds de start van de verkiezing het gemiddelde van álle winkelgebieden in de verkiezing boven de 7Inzet beloond!”

Schoon houdt schoon

Uit onderzoek van Stichting Nederland Schoon blijkt dat 70% van de gemeenten inzet op schone winkelgebieden. Een zwerfafvalvrij straatbeeld heeft invloed op de beleving van het winkelende publiek. Het winkelen wordt als prettiger ervaren. Een schoon winkelgebied zorgt voor een langer verblijf van de consument, een hogere omzet, gevoel van veiligheid, aangenamere beleving en een positieve en sociale houding. De winnaar van de vorige editie, Winkelcentrum Brouwhorst in Helmond, heeft een zeer actieve ondernemersvereniging. Ondernemers zorgen samen met de gemeenten en inwoners voor een schoon en prettig winkelgebied.

Reacties