Zijn we gehecht aan onze smartphone?

Een op de tien smartphones heeft een kapot scherm

De iPhone die terwij hij in video-mode staat van een wolkenkrabber naar beneden valt in de video hierboven, kwam er wonder boven wonder nog heelhuids vanaf. Maar meestal gaat het anders… De tiende keer dat je je telefoon laat vallen barst het scherm ineens of na een iets té dronken avond heeft je telefoon waterschade opgelopen van het bier. Balen. Maar liefst een op de vijf mensen blijft rondlopen met schade aan hun smartphone omdat repareren te duur is.

Een op de tien smartphonebezitters loopt rond met een kapot scherm. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder ruim duizend Nederlanders. Zo’n 20 procent van de toestellen heeft een mankement aan het scherm, de accu of de knoppen.

Vooral jongeren malen niet om een defect aan de smartphone. Ongeveer een derde loopt rond met een telefoon met een kapot scherm of slecht functionerende accu. Mensen van boven de 45 zijn het zuinigst op hun telefoon. Slechts een op de tien uit die leeftijdscategorie heeft een defect aan zijn mobiel. Vooral schade aan het scherm komt merendeels bij jongeren voor. Over alle leeftijdsgroepen gezien is het scherm (39 procent) het vaakst kapot, gevolgd door de accu (28 procent) en de kapotte knopjes en schuiven (8 procent). En als we dan schade hebben, dan lopen we er gewoon mee door. Vier op de tien Nederlanders laat het toestel niet repareren, omdat het nog te gebruiken was. Een kwart koopt een vervangend toestel.Ferry Timmer, eigenaar van de reparatieshop The Fixables, beaamd de vele schade aan de schermpjes. „Ik vind de cijfers nog aan de lage kant.” Doordat de schermen steeds groter worden zijn ze ook steeds kwetsbaarder, denkt hij. „Ze komen sneller in contact met iets hards. Een grote plaat gaat nu eenmaal sneller kapot dan een klein venstertje.”nokia-e55-01
De vergelijking met de ooit zo onverwoestbare Nokia’s van ruim tien jaar geleden gaat dan ook niet op. „Die dingen overleefden zelfs de wasmachine. Maar dat was dan ook een telefoon. Nu zijn het complete computers die intensief worden gebruikt.”Naast dat een kapot scherm de meest voorkomende schade is, is het ook nog de meest prijzige. „Het vervangen van een scherm is erg duur”, legt Timmer uit. „Bij een iPhone 5S is dat nog relatief goedkoop met 129 euro, maar voor andere merken loopt dat al snel richting de 200 euro of meer. Dat komt omdat zowel het lcd als de touchscreen vervangen moeten worden. Het hele toestel moet open.” Naast het scherm vervangen is waterschade en het vervangen van de usb-connector ook een kostbare aangelegenheid.Volgens Timmer is er niet één merk dat er qua schades bovenuit steekt. „Soms lijkt het alsof iPhones vaker schermschade hebben, omdat je die geregeld om je heen ziet. Maar deze schermen zijn zo sterk dat zelfs bruikbaar zijn na een barst. Ik heb iPhones gezien die nog werkten nadat er een auto overheen was gereden of een paard erop had gestaan.”
group-of-smartphones

Verzekeren of niet?

De Consumentenbond oordeelde vorig jaar dat maar 9 van de 22 verzekeringen een voldoende scoren als het gaat om het dekken van kapotte mobieltjes. Een premie kost jaarlijks tussen 50 en 200 euro en dan is er ook een eigen risico van vaak tientallen euro’s. De voorwaarden van dekking verschillen en een leentoestel is niet standaard inbegrepen.Heeft het dan nog wel zin om je telefoon te verzekeren? “Je moet er kritisch naar kijken”, stelt Babs van der Staak van de Consumentenbond. Vaak adviseren telefoonverkopers je nogal dwingend een verzekering af te sluiten voor je splinternieuwe smartphone. “Toch moet je juist de tijd nemen om naar de voorwaarden en de prijs van de verzekering te kijken en je af te vragen of je het echt nodig hebt.”

 a-splash-of-colour

Waar moet je rekening mee houden als je net een nieuwe smartphone hebt gekocht en twijfelt over een verzekering?

1. Je mobieltje heeft garantie. Als de telefoon uit zichzelf kapot gaat, dan kan je de telefoon gewoon terugsturen naar de verkoper of de fabrikant. De fabrieksgarantie varieert wel per merk: zo heb je bij Apple 12 maanden garantie en bij Samsung heb je recht op 24 maanden garantie na aankoop van je mobiel.
2. Je bent (misschien) al verzekerd. Misschien heb je wel geen smartphoneverzekering nodig, omdat je al verzekerd bent. Heb je al een all-risk inboedelverzekering en laat je je mobieltje binnenshuis vallen, dan wordt dat vergoed. Die inboedelverzekering kan je ook uitbreiden met een buitenshuisdekking. Daarmee is je smartphone ook buiten je huis gedekt voor schade, diefstal en soms zelfs voor verlies. Als je in het buitenland bent en je hebt een reisverzekering, dan wordt verlies, diefstal of schade sowieso door de verzekering gedekt.
3. Je moet de voorwaarden checken. Knijp je ogen samen en lees die kleine lettertjes. Want er zijn grote verschillen tussen de verzekeringen. Als er staat dat je gedekt bent voor diefstal, hoeft dat nog niet te betekenen dat je ook safe bent wanneer je smartphone uit je zak wordt gerold. Dan kan bijvoorbeeld alleen diefstal uit een auto worden gedekt. Ook als je je telefoon verliest wordt dit niet door elke verzekeraar vergoed.
Bron: Metro, NOS, Consumentenbond

 

Reacties