Thuismonitoren na beroerte: patiënten Treant nog sneller geholpen bij klachten

14 aug , 9:42 Regio De Wolden
Treant Ina Geukes en Nick Laan laten de thuismonitoringsapp zien
Foto: Treant
Verpleegkundigen Ina Geukes en Nick Laan laten de thuismonitoringsapp zien.

Hoogeveen - Patiënten die een beroerte (CVA) hebben gehad, kunnen sinds begin 2025 thuis worden gemonitord. Verpleegkundigen houden via een thuismonitoringsapp in de gaten hoe het gaat met de gezondheid van patiënten. Dankzij de app hoeven patiënten niet onnodig naar het ziekenhuis te komen en kunnen verpleegkundigen meer patiënten helpen in dezelfde tijd.

‘Patiënten vullen op afgesproken tijden vragenlijsten in via een speciale app op hun mobiele telefoon of iPad’, vertelt gespecialiseerd verpleegkundige Neurologie Ina Geukes. ‘De vragen gaan over verschillende onderwerpen zoals vermoeidheid, angst, concentratieproblemen of het gebruik van medicijnen. De app geeft uitleg en deelt handige tips over bijvoorbeeld een gezonde leefstijl.’

Treant biedt thuismonitoring aan vanuit alle drie de ziekenhuislocaties in Emmen, Hoogeveen en Stadskanaal.

Meteen helpen bij klachten

Al 150 patiënten deden mee aan thuismonitoring die 12 weken duurt. ‘De nazorg duurt ook nog eens 12 weken’, vult Geukes aan. ‘Dankzij thuismonitoring kunnen we meteen helpen als er klachten zijn. Via de vragenlijsten zien we of patiënten bijvoorbeeld meer last hebben van angstige gevoelens. Via de app delen we uitleg en tips over dit onderwerp. Ook kunnen patiënten via de app vragen stellen en een belverzoek versturen. Dat vinden ze heel prettig en het stelt hen gerust. Soms bellen we patiënten ook zelf als we zien dat klachten toenemen.’

Vroeger kwamen patiënten na een beroerte standaard drie keer op controle in het ziekenhuis. ‘Nu krijgen patiënten via de app de vraag of ze de controleafspraak door willen laten gaan. We zien steeds vaker dat patiënten een controleafspraak na zes weken niet nodig vinden. Ze kunnen ook kiezen voor een telefonisch consult’, zegt Geukes. ‘Dit zorgt ervoor dat patiënten niet meer onnodig naar het ziekenhuis hoeven te komen.’

Meer patiënten helpen

Dankzij thuismonitoring kunnen verpleegkundigen meer patiënten helpen in dezelfde tijd. ‘Dat is hard nodig, want er zijn steeds meer mensen die zorg nodig hebben. Er is uiteraard ook een groep patiënten voor wie thuismonitoring niet geschikt is. Bijvoorbeeld voor mensen die geen mobiele telefoon hebben, de Nederlandse taal niet beheersen of mensen die geen behoefte hebben aan thuismonitoring’, aldus Geukes. Voor deze patiënten blijft de zorg na een beroerte gewoon zoals die was.

Eerst is er een proef gedaan met thuismonitoring om te zien of het goed beviel. ‘Werken met thuismonitoring was wel even wennen. Want contact via een app in plaats van bellen of elkaar echt zien is heel anders. Ik ben gelukkig handig in het gebruik van digitale hulpmiddelen, ik zie de voordelen en vind het interessant om ermee te werken. Ook mede door het samenwerken met mijn jongere collega’s ben ik er zo handig in’, sluit Geukes lachend af.

Thuismonitoring na beroerte is een mooi voorbeeld van hoe Treant de zorg slimmer organiseert zodat de zorg toegankelijk blijft voor degenen die dat nodig hebben.

[Foto: Treant / Verpleegkundigen Ina Geukes en Nick Laan laten de thuismonitoringsapp zien]