Column: Het zijn pareltjes die het verschil maken

01 dec 2019, 9:25 Column
pn03032018 posthuus anholt5
Artizzl Media / Peter Nefkens

Uit cijfers van het CBS blijkt dat de toeristen Drenthe steeds beter weten te vinden. Landelijk zit de toestroom in de lift, vooral vanuit het buitenland komen steeds meer mensen naar ons lage kikkerlandje. Om een graantje uit de ruif mee te pikken, is in deze regio de Stichting Toeristische Promotie Zuidwest-Drenthe actief en die timmert behoorlijk aan de weg.

Goed voorbeeld is The Nature Game, het interactieve avontuur dat kinderen en hun ouders vanuit De Boslounge in Spier kunnen spelen en dat een groot succes is. De laatste filmbeelden werden begin dit jaar geschoten bij Het Posthuus in Anholt bij Ruinen. Weet ik nog goed, want ik mocht als figurant deelnemen aan het drinkgelag in de herberg, waar de hoofdrolspelers samen kwamen.

Leadergeld

Dat het een mooi avontuur is, wil ik graag geloven. Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik het nog niet gespeeld heb en dat ik dus niet weet of ik een beetje goed in beeld kom. Dat gaat zeker gebeuren, maar wat ik maar wil aangeven is dat dergelijke projecten iets toevoegen aan het aanbod van activiteiten in deze regio, waardoor toeristen nog eerder zullen denken aan dit mooie Zuidwest-Drenthe. The Nature Game kwam mede tot stand dankzij Europees Leadergeld, net zoals bijvoorbeeld de grootste plattelandswinkel van Noord-Nederland in Ruinen, ’t Vershuus. Het zijn pareltjes die het verschil maken en daar komen er nog een paar bij.

pn03032018 posthuus anholt3
The Nature Game.

Regisseurs

Ik sprak eerder deze week de toeristische regisseurs Marloes van Schooten en Carla Sloots op hun kantoor in Het Raadhuis in Ruinerwold. Ze begonnen ooit alleen voor de gemeente De Wolden, Hoogeveen kwam erbij en nu richten ze zich op de hele regio Zuidwest-Drenthe. Begonnen als Tourist Info De Wolden is die terminologie nu bij het oud papier gegooid. Tourist Info, TIP, VVV; het is allemaal iets van vroeger en zorgde volgens de dames alleen maar voor verwarring. Het is nu de Stichting Toeristische Promotie Zuidwest-Drenthe, waar de Vereniging voor Gebiedspromotie De Wolden onderdeel van uitmaakt. Ook de gemeenten Meppel, Westerveld, Hoogeveen en Midden-Drenthe doen mee, prachtig toch? Verder kijken ze bij de stichting ook gewoon over de provinciegrens naar de Kop van Overijssel.

Kiemkr8

Samen sta je sterker, concurrentie bestaat niet meer. Daarom ook wordt in gemeenschappelijkheid gewerkt aan de realisatie van minimaal vijf hikes in dit gebied, mede ontwikkeld door het bureau Kiemkr8 uit Ruinerwold en mede gefinancierd vanuit Leader. Daar blijft het niet bij, want er wordt ook nagedacht over aansluiting bij de bekende NS-wandelingen. Die zijn er hier niet en als eerste moet er eentje vanuit Hoogeveen op de kaart gezet worden. Als dat lukt, volgt Meppel snel. De hikes zijn trouwens ook vanaf stations in Meppel en Steenwijk te wandelen.

Marketing

Het houdt daar natuurlijk niet mee op voor de dames en hun mensen in het veld, want Leader gaat ook oer marketing. Je kunt wel allerlei mooie activiteiten bedenken, maar het moet ook in de markt worden gezet. Daarin denkt Marketing Drenthe mee, er is een promotiefilm voor Zuidwest-Drenthe en inmiddels ook geregeld is dat The Nature Game een vaste plek op de websites van Landal en Roompot heeft gekregen. In Zuidwest-Drenthe ontstaat zo een win-winsituatie voor ondernemers en toeristen. Er wordt wel eens schamper over Europa gedaan, maar het levert de regio ook wat op. Al heb je dan wel weer twee hardwerkende dames nodig om de boel in beweging te houden.

Peter Nefkens