Havelte - Inwoners van de provincie Drenthe tankten in 2024 het goedkoopst bij Tankstation Kreuze B.V. op het bedrijfsterrein in Havelte. De gemiddelde literprijs in de categorie E10-benzine – de meest gebruikte brandstofsoort – bedroeg hier het afgelopen jaar € 1,7125, terwijl de gemiddelde literprijs voor E10 in Drenthe dit jaar € 1,9606 was. Ook landelijk werd Tankstation Kreuze B.V. in Havelte als voordeligste gewaardeerd, wat hen de ‘Slim Tanken Award 2024’ opleverde.
De Slim Tanken Award wordt jaarlijks uitgereikt door mobiliteitspasaanbieder MultiTankcard. Ruim 3.500 Nederlandse tankstations die bij het MultiTankcard-betalingsplatform zijn aangesloten, streden mee. Evenals vorig jaar, bevinden de voordeligste tankstations zich buiten de Randstad.
In de Top 3 goedkoopste pompen E10-benzine scoort onze regio heel goed: na Tankstation Kreuze B.V. in Havelte (€ 1,7125) volgen Fieten Olie De Wijk in Rogat (€ 1,7930) en het honderd meter verder gelegen SuperTank Rogat, Industrieweg in Rogat (€ 1,8310)
Nog steeds trekken Nederlanders de grens over om voordeliger te tanken. Vooral in Duitsland en België liggen de brandstofprijzen vaak lager, wat tanktoerisme aantrekkelijk maakt. Ook in Drenthe is het effect duidelijk merkbaar, met lokale pompen die concurreren door extra scherpe prijzen aan te bieden. MultiTankcard-directeur Patrick Roozeman: "Hoewel tanktoerisme een besparing kan opleveren, is het belangrijk om ook de reistijd en kosten in overweging te nemen. Voor velen blijft lokaal tanken uiteindelijk voordeliger."
In 2024 blijven de regionale verschillen groot. De gelukkigen die in Meppel (Drenthe), Heerenveen (Friesland) en Peel en Maas (Limburg) wonen, tanken E10-benzine, gemiddeld genomen, het goedkoopst. Wie wil tanken op de Wadden is een stuk duurder uit; Ameland en Terschelling (Friesland) blijven, net als vorig jaar, de duurste gemeentes om E10-benzine te tanken - een gebrek aan concurrentie en hogere transportkosten dragen hier mogelijk aan bij. Voor de ‘vaste wal’ zijn dat Tzummarum (Friesland), Oirlo (Limburg) en Hooglanderveen (Utrecht).
Gemiddeld waren tankstations die niet langs de snelweg staan in 2024 wederom goedkoper: ruim 17,5 cent per liter. Directeur van MultiTankcard Patrick Roozeman: “Vorig jaar was dat verschil nog 15,2 cent per liter en het jaar daarvoor was dit 14,3 cent per liter. Het verschil wordt dus steeds groter.”
Net als in voorgaande jaren, blijft tanken buiten de Randstad aanzienlijk goedkoper. Tankstations in minder stedelijke gebieden, zoals Groningen, Drenthe en Overijssel bieden vaak lagere prijzen door lagere operationele kosten. Dit verschil is goed zichtbaar in de gemiddelde prijzen, waarbij automobilisten buiten de Randstad veel kunnen besparen in vergelijking met stedelijke gebieden. Roozeman: "Vooral in kleinere gemeentes wordt de prijsbewuste rijder beloond, wat deze regio's aantrekkelijk maakt voor wie slim wil tanken."
De geopolitieke ontwikkelingen blijven van invloed op de brandstofprijzen. Na de verkiezingen in de VS en het verwachte beleid van Donald Trump als president, is de dollar gestegen ten opzichte van de euro, waardoor olie (en daarmee benzine en diesel) duurder wordt voor Europa. Tegelijkertijd is de eerder aangekondigde accijnscorrectie nog niet doorgevoerd. Hierdoor blijven automobilisten voorlopig profiteren van ruim 8 cent voordeel op benzine en meer dan 5 cent op diesel. “Dit geeft automobilisten meer ademruimte in een onzekere tijd, waarin geopolitieke spanningen en marktontwikkelingen de prijzen sterk beïnvloeden”, aldus Roozeman.
Inmiddels ziet MultiTankcard een daling van brandstoftransacties en een stijging van laadtransacties. Toch is er nog geen ‘Slim Laden’ trofee: “Voor elektrisch laden blijft er een probleem bestaan rondom het in rekening gebrachte tarief, dat vaak afhankelijk is van de combinatie ‘pas & paal’ en in enkele gevallen nu ook parkeerkosten, of kosten voor te lang blijven staan, meerekent los van enkel de kWh”, aldus Roozeman.
De nieuwe Europese wetgeving, de Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR), die in 2025 van kracht wordt, zal de markt voor EV-laden ingrijpend veranderen. Via de AFIR moeten alle openbare laadpunten volledige prijstransparantie gaan bieden. Pas als dat er is, zal de Slim Tanken trofee vervangen kunnen worden door een Slim Laden variant.
Meer informatie is te vinden op www.slimtankenaward.nl.