Nepmail bijna niet meer van echt te onderscheiden

Foto: MJ Jonkers

Fraudehelpdesk meldt een enorme toename van meldingen van bedrijfsnamen en -logo’s die gebruikt worden in nepmailtjes. Het meldpunt spreekt tegenover de NOS van een “groeiende plaag”. In de valse mails worden de logo’s gebruikt van onder meer Albert Heijn, Media Markt en de Nederlandse Spoorwegen. De digitale criminelen gebruiken de nepberichten, met aantrekkelijke acties of aanbiedingen, om mensen geld af te troggelen. Ook via Facebook of sms worden valse winacties rondgestuurd.

Bij de Fraudehelpdesk kwamen vorige maand ruim 30.000 meldingen binnen; twee keer zo veel als een maand eerder. De groeiende naamsbekendheid van het digitale meldpunt zorgt ook voor de toename.

Hieronder een voorbeeld van een recente phishingactie, zogenaamd namens T-mobile:

nepfactuur T-mobile

Nepmails banken
Het meest bekend zijn de valse mails uit naam van de grote banken, zoals ING, Rabobank en ABN AMRO. De makers van phishingmails verleggen hun terrein vaker en vaker naar de bekende bedrijven. Klik nooit op links in verdachte mails, deel geen gegevens, en gooi ze onmiddellijk weg.

Ook een nepactie of -mail gezien? Stuur ‘m door naar de fraudehelpdesk en/of naar [email protected]

Reacties