Ronkende brullende motoren, wegspuitende modderfonteinen, de "Stem zonder rem" met een bloedstollend ooggetuigeverslag, alle ingrediënten voor een geslaagd Mudding Event waren aanwezig.
Op het voorterrein in het rennerskwartier werd aan sommige auto's nog druk gesleuteld voordat ze de modderbaan in konden.
De deelnemers aan een Mudding-wedstrijd zijn altijd ingedeeld in verschillende klassen. "Gewone" auto's waar bijna niets aan is veranderd, gewone auto's met een tikje extra, dat zijn de "Specials", de 4x4's en natuurlijk de superklasse: de Grande 4x4.
Dat verklaart meteen waarom er op het terrein de meest uiteenlopende modellen rondrijden.
De wachtrij voor de start.
WIe de hele baan uitrijdt, doet mee aan de finale en vervolgens wordt de aanloop tot de modderbak steeds verder verkleind. Wie dan als laatste nog de baan helemaal uit weet te rijden, is de winnaar (of winnares). Want ook de dames laten zich niet onbetuigd in deze tak van sport en vallen ook geregeld in de prijzen. Klik hier voor video 2
Het is vaak een compleet gezinsuitje, even naar de Mudding-wedstrijd.
Wel je oorbeschermers op natuurlijk.
Veel rijders hebben een team dat samen optrekt, sleutelt, aan de wedstrijden meedoet en dan ook voor elkaar hand- en spandiensten verricht. Daar hoort natuurlijk ook een leuke team-outfit bij.
Als pauzenummer duiken een aantal héle dappere dames de modder in voor het goede doel. Ter plaatse zijn ook de stichting Happy Smile aanwezig met een aantal zieke kinderen die bij Indoor MUdding van een VIP-dag genieten en stichting Oxalis Deppei die kinderen en gezinnen in nood bijstaat en bij Indoor Mudding aanwezig is op het buitenterrein met een aantal trikes waarop kinderen gratis rondritten mogen maken.
video dames in de modder voor het goede doel
Eind van de middag stijgt de spanning in de tent. De finales vinden plaats. De aanloop die de auto's tot de modderbak mogen maken, wordt kleiner en kleiner. Wie blijven er over..... Het publiek wacht in spanning af, vooral als op het allerlaatst de Grande 4 x 4 aan de beurt is en de laatste twee finalisten in eerste instantie beiden de blubberbak nog prima door lijken te komen. Maar uiteindelijk is het toch het appelgroene moddermonster met bestuurder Jeffrey Klinkien dat met de eerste prijs aan de haal gaat.
En terwijl buitende laatste auto's nog grondig schoongespoten en weer op de aanhanger geladen worden, valt er in de tent nog genoeg te vieren én te plannen. Want dit mag dan de laatste wedstrijd van het seizoen zijn geweest, de eerste van 2016 lonkt al weer....