Column én foto’s: Waren het allemaal oldtimers in Ruinerwold?

Ruinerwold – Naarmate je ouder wordt, krijg je bij het bezoeken van de Oldtimerdag steeds meer het idee dat bepaalde auto’s die er te zien zijn, geen oldtimers zijn. In Ruinerwold hanteren ze een grens van 25 jaar of ouder, in het algemeen geldt echter dat een auto een oldtimer is, wanneer het voertuig 40 jaar of ouder is.

Die wijsheid is terug te vinden op de site van de Bovag. Letterlijk staat er: “Veertig jaar. Zo oud moet een auto in Nederland zijn voordat je hem een oldtimer mag noemen. Tot en met 2013 was dat nog 25 jaar, maar die grens werd een jaar later opgeschoven.” Het is dezelfde ouderdom die vrijstelling geeft voor het betalen van de motorrijtuigenbelasting.

Het is natuurlijk geen probleem wanneer ze in Ruinerwold een andere definitie hanteren, maar toch hoorde ik al lopende over Dijkhuizen dat er bij sommige voertuigen vragen werden gesteld over het oldtimerschap. Zeker in het kader van de opmerking die vooraf werd gesteld door voorzitter Edwin Weide, dat de Oldtimerdag tegen zijn grenzen aanloopt wat deelname betreft, is het een avondje brainstormen waard. Ergens in september met een biertje en een gehaktbal erbij in een plaatselijk etablissement.

De tand des tijds

Het stond in ieder geval goed vol zaterdag, tot achter café De Kastelein en achterin het bekende weiland schuin tegenover de brandweerkazerne. Net als de parkeerterreinen trouwens, vol met auto’s van bezoekers. Het overgrote merendeel betrof prachtige, vaak blinkende voertuigen die door de jaren heen de eigenaars als een kind zijn behandeld. Andere voertuigen lieten in alle eerlijkheid zien dat de tand des tijds er flink aan had geknaagd, maar wat maakt het uit als de motor het nog steeds prima doet? Persoonlijk overvalt mij een gevoel van nostalgie wanneer ik de auto’s zie rijden waar mijn ouders in de jaren zeventig in reden. Steevast een Opel, van de Ascona naar de Rekord en uiteindelijk een Opel Commodore. We reden er in 1974 voor het eerst mee naar Zuid-Frankrijk, twee volwassenen en vier kinderen met bovenop het dak een immens pakket spullen om op een camping bij Saint-Tropez te kunnen kamperen.

Na die Opels besloot mijn vader in 1976 in een opwelling een Amerikaanse slee te kopen, een Ambassador. Het werd geen succes, want op vakantie naar Oostenrijk zag ik al rijdende op de Duitse Autobahn zwarte stukken van de auto afvliegen. natuurlijk mijn vader gewaarschuwd, maar die zag het probleem niet. Tot we even later toch langs de kant van de weg kwamen te staan, omdat één van de banden helemaal kapot was gereden. En later vlakbij de grens in de buurt van Nordhorn hield de Amerikaan er helemaal mee op. Sliep het gezin een nacht in de auto, in afwachting van Klaas Buitenhuis met zijn autosleepdienst. Leuke manier van thuiskomen.

Iedere auto roept verhalen op

Ik wil er maar mee zeggen dat iedere auto verhalen bij mensen oproept, ook al zijn ze nog maar 25 jaar oud. Mijn eerste auto, een rode Fiat 127 met een 50 liter gastank achterin (GF-55-YD). Lekker goedkoop tanken, maar bij inhalen van een vrachtwagen werd je net voor de finale jump ver teruggeworpen door de wind. Moest ik overschakelen op benzine, dan lukte dat inhalen wel. Of de tweede auto, een blauwe Opel Corsa (RX-58-PZ), waarmee Marietje en ik gedurende drie weken 6500 kilometer door Scandinavië trokken en waar garage Tweelo het later presteerde er schokbrekers van een Opel Kadett onder te monteren. Of mijn eerste auto van de zaak, het bolhoedje dat de Mazda 121 was (DP-JL-62). Ja dat kenteken: Dikke Pik, Jan Lul 62. De jonge verslaggever viel wel op vanaf 1991, toen die verslag deed van de gebeurtenissen in de gemeenten Diever, Dwingeloo en Havelte.Collega Jepe Oostenga had er trouwens ook eentje, alleen had ik er een spoiler achterop en hij niet. Opvallen doe ik sinds 20121 ook met mijn blauwe Opel Agila, voorzien van kleurrijke bedrijfsreclame (02-TRF-9).

Dit zijn maar enkele van mijn herinneringen, zo zullen al die ruim 20.000 bezoekers van de Oldtimerdag ze ook hebben. Over hun auto’s, tractoren, brommers, caravans en noem maar op. En dat er in Ruinerwold ook youngtimers rondrijden, van die mooie glimmende sportieve bolides, maakt de Oldtimerdag tot een uniek en bijzonder evenement waar jong en oud volop van geniet.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen