Last van zomertijd? Je kunt je er op voorbereiden

Foto:

Zuidwolde – De klok gaat komend weekend een uur vooruit: in de nacht van zaterdag op zondag om 02:00 uur gaat de zomertijd in en is het opeens 03:00 uur. Dat betekent een uur minder slaap. Voor avondmensen is dat lastiger dan voor ochtendmensen. Heb je er altijd last van? Je kunt je er op voorbereiden.

Door de start van de zomertijd moet de biologische klok zich aanpassen. Avondmensen hebben er doorgaans al moeite mee om in slaap te vallen en dan moeten ze ook nog eens een uur vroeger opstaan. Vaak zijn zij overdag meer vermoeid, minder alert en ervaren ze soms problemen met de stofwisseling.

Wat kun je er tegen doen? Hoe kun je de overstap van winter- naar zomertijd gemakkelijker maken? Volgens het Zaans Medisch Centrum kun je je er met de volgende tips op voorbereiden:

  • Iedere dag een kwartiertje eerder naar bed vanaf 23 maart;
  • Dim de lichten ’s avonds wat eerder;
  • Stop minimaal een uur voor het naar bed gaat met schermgebruik;
  • Eet wat eerder en zeker niet te laat;
  • Zorg voor een donkere, frisse slaapkamer;
  • Pas voor het naar bed gaan op zaterdag de klokken in huis al aan in huis;
  • Zorg meteen voor daglicht na het opstaan;
  • Beweeg in de buitenlucht.

Door steeds wat eerder te gaan slapen past je biologische klok zich geleidelijk aan. Heb je echt moeite met opstaan, dan kan een daglichtlamp helpen. Een lichtwekker, waarmee de suggestie van een natuurlijke zonsopkomst gewekt wordt, kan ook al effect hebben.

Bron: Zaanstad Nieuws/ZMC. Foto: Pixabay.

 

Reacties

Cookieinstellingen