Wmo-cliënten meer dan tevreden over kwaliteit dienstverlening in De Wolden

WMO-vervoer.
Foto: Eigen foto

Zuidwolde – Een ruime meerderheid (89%) van de inwoners van De Wolden die gebruik maken van de Wmo, is tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning die zij krijgen. Dit blijkt uit het cliëntervaringsonderzoek van de Wmo 2020.

De Wolden vindt het belangrijk om de ervaringen van cliënten die gebruik maken van Wmo ondersteuning regelmatig te monitoren. Het is daarnaast een verplichting vanuit het Rijk.

Elk jaar vindt er een Cliëntervaringsonderzoek plaats. De ondervraagde burgers zijn opnieuw tevreden over de Wmo-ondersteuning. Doordat de ondersteuning aansluit bij de hulpvraag, kunnen klanten zich beter redden en ervaren zij een betere kwaliteit van leven. Van de inwoners die hulp ontvangen werden er 1000 aangeschreven voor een steekproef, waarop 471 reacties kwamen (47%).

De gemeente helpt vanuit de Wmo inwoners die dat nodig hebben met bijvoorbeeld huishoudelijke ondersteuning, vervoer, dagbesteding en hulpmiddelen. Egbert van Dijk, wethouder zorg, is blij met de uitkomsten. „Het onderzoek laat zien dat de Wmo- dienstverlening door onze klanten goed gewaardeerd wordt. Dit is een groot compliment voor onze medewerkers die dagelijks klantcontact hebben. Toch ben ik ervan overtuigd dat het altijd nog een tandje beter kan. Wij blijven dan ook altijd kijken naar wat wij nog kunnen verbeteren. De resultaten van dit onderzoek helpen ons daarbij.”

Aandachtspunten

Uit het onderzoek blijkt dat de inwoners nog onvoldoende bekend zijn met het gebruik maken van een onafhankelijke cliëntenondersteuner. De inwoners kunnen hiervoor terecht bij stichting OCO. Cliëntondersteuners van Stichting OCO De Wolden bieden onafhankelijke, vertrouwelijke, vrijblijvende en gratis ondersteuning voor alle inwoners van gemeente De Wolden. Zij kunnen meedenken over diverse soorten vragen zoals over zorg, werk, inkomen of opvoeding.

Reacties