Intechneau uit Ruinen rijdt nu rond met eerste elektrische werkbus

Overdracht van de bus.
Foto: Ilse Jutstra

Ruinen – Het technisch advies- en installatiebureau Intechneau van Gertjan en Geke Flinkert is voorloper als het om duurzaamheid gaat. Dat betekende dat het bij de vervanging van een werkbus haast onontkoombaar was dat dit een elektrisch exemplaar zou moeten worden. Woensdagmiddag werd de nieuwste Toyota Proace Electric, een volledig elektrische bus overgedragen door Martin Jutstra, directeur van Toyota Ruyne in Hoogeveen.

Dat gebeurde bij het garagebedrijf Henk Kelly in Ruinen, want die levert de bus uiteindelijk aan Intechneau. „Dat is de lokale kracht, dat wij deze deal met z’n drieën kunnen maken”, meent Jutstra. „Wij zijn dealer van de Easee E-auto lader en werken op dat vlak samen met deze twee autobedrijven”, aldus Flinkert. Jeroen Kelly knikt instemmend: „Als wij een elektrische auto verkopen, verwijzen wij de klant door naar Intechneau voor een laadpaal.” Bij Toyota Ruyne gebruiken ze ook de snelladers van Intechneau.

Nieuwste van het nieuwste

Het is volgens Jutstra de eerste elektrische werkbus die in deze regio aan een ondernemer is verkocht. „Deze bus is echt het nieuwste van het nieuwste en de eerste die we hier overdragen. Er zijn er meer verkocht, maar die moeten nog worden geleverd.” Jutstra constateert dat steeds meer bedrijven, maar vooral ook overheidsorganen, overgaan op elektrisch. „Veel ondernemers vinden het nog lastig en spannend om deze stap te nemen. Diverse regelingen vanuit de overheid moeten deze transitie stimuleren, maar ondernemers zijn terughoudend, wellicht koud watervrees. Gertjan is echt een voorloper.”

Voor Flinkert was de keuze snel gemaakt als bedrijf dat naam maakt met adviseren, leveren en monteren van duurzame oplossingen, zoals zonnepanelen, zonneboilers, een duurzame elektra-installatie, warmtepompen en ev-laadinstallaties. Omdat zijn bedrijf toch al hoog opgeeft van duurzaamheid, maar ook omdat de aanschaf van deze bus loont. „De aanschafprijs is dan wel wat hoger, maar er zijn nu zoveel stimuleringsmaatregelingen dat het al heel erg snel interessant wordt”, aldus Flinkert.

Eigen zonnepanelen

Volledig opgeladen kan de bus tot ruim 300 kilometer rijden, voldoende voor de ritten in de regio. Bovendien kan de bus met de 22KW-oplader bij het bedrijf binnen drie uur volledig en, met dank aan de eigen zonnepanelen, goedkoop worden opgeladen. Er kan een aanhanger aan, maar Flinkert geeft zelf al aan dat die vooral voor vervoer van steigers wordt gebruikt. „De bus heeft 1000 kilo laadvermogen, maar wij hebben niet zoveel zware spullen mee als in de bouw.” Bijkomend voordeel voor Intechneau is dat de Toyota Proace Electric maar liefst 5 jaar garantie geeft tot maximaal 200.000 kilometer. Voor extra zekerheid geeft Toyota op het batterijpakket garantie tot 15 jaar of 1 miljoen kilometer.

Reacties