De uitdaging van het online lesgeven bij RSG Wolfsbos

Online lesgeven.
Foto: RSG Wolfsbos

Hoogeveen – Door de meeste leerlingen én docenten wordt reikhalzend uitgekeken naar dinsdag 2 juni, de dag waarop het voortgezet onderwijs deels weer van start mag. Zeker is dat niet alle leerlingen tegelijk kunnen komen, onderwijs op afstand blijft in ieder geval tot aan de zomervakantie de norm. De afgelopen tweeëneenhalve maand is er door docenten van RSG Wolfsbos enorm veel werk verzet om onderwijs op afstand te bieden.

Zwanet Haveman, teamleider onderbouw op locatie Groene Driehoek, is onder de indruk van het enthousiasme en de creativiteit waarmee de docenten het online lesgeven hebben opgepakt. We vroegen een aantal docenten naar hun ervaringen en aanpak om het onderwijs op afstand voor de leerlingen zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Roelina Zwiers, docent LO

“Voor LO docenten is het online lesgeven een hele uitdaging. Ik heb mij eerst op de ICT vaardigheden gestort. In korte tijd heb ik enorm veel geleerd en meteen in de praktijk toegepast. Om de focus op de LO lessen te houden, ben ik begonnen met instructiefilmpjes. Korte filmpjes van sporttechnieken die leerlingen kunnen bekijken met een aantal vragen hierover. Zo probeer ik de leerlingen een stukje voorkennis mee te geven, waar ze profijt van hebben als die sport later wordt aangeboden in de LO les. De belangrijkste insteek bij het online vormgeven van de lessen is voor mij het stimuleren en prikkelen van leerlingen om te bewegen. Dat doe ik in de vorm van work-outs die leerlingen thuis of in de tuin kunnen doen, leuke bordspelletjes met bewegingsopdrachten of uitdagende challenges. Zeker in deze tijd waarin kinderen veel tijd steken in gamen en social media, is het heel erg belangrijk om te blijven bewegen. Ik krijg veel positieve reactie van leerlingen. Wat ideeën betreft, die heb ik nog genoeg. Er gaat echter niets boven lekker sporten en persoonlijk contact met de leerlingen. Ik kan niet wachten tot we weer met elkaar op het sportveld staan.”

Helena.

Marc van der veen, docent wiskunde

“Al vanaf de eerste week dat de scholen dicht waren, heb ik alle wiskundelessen online geregeld. Mijn lessen op afstand worden goed bezocht door de leerlingen (ze moeten ook wel 😉 en ik heb de indruk dat de leerlingen best tevreden zijn en de online lessen ook wel interessant vinden. Met regelmaat zie ik een ouder, broertje of zusje of zelfs een huisdier meekijken. Tijdens de lessen heb ik m’n telefoon ingeschakeld als extra camera die boven mijn handen hangt. Het beeld wordt via wifi naar mijn laptop gestuurd en zo weer naar de leerlingen die bij de les aanwezig zijn. Als ik dan opdrachten voor de leerlingen uitleg, kunnen ze live meekijken met wat ik schrijf. Naast de reguliere lessen geef ik ook nog steeds de flexlessen, zodat ook leerlingen uit andere klassen vragen kunnen stellen. Dit zijn lessen waarbij de leerlingen zelf mogen weten of ze aanschuiven. Naast de lessen heb ik de planners behoorlijk uitgebreid (meer stapsgewijs), zodat de leerlingen dit zelfstandig kunnen oppakken. Het meest spannende en ook wel vernieuwende waren de toetsen op afstand. Al mijn klassen hebben inmiddels één of meerder toetsen op afstand gemaakt, en dit ging eigenlijk heel goed. Maar hoe snel het allemaal ook voor elkaar was en hoe goed het afstandsonderwijs ook gaat, ik kan niet wachten om de leerlingen weer in real life te zien!”

Helena van Lenthe, docent Frans

“Het is een enorme omschakeling; van voor de klas staan, naar een hele dag achter de laptop. Ik spreek elke klas minstens 1 keer per week via videobellen. In plaats van ongeveer 30 neuzen voor me te zien, zie ik er nu maximaal 9 tegelijk. Als we klaar zijn met de centrale uitleg dan wijs ik ze erop dat er een opdracht te maken is over de zojuist behandelde stof. Deze kunnen ze dan digitaal maken. Daarna kunnen de leerlingen die nog iets willen vragen, willen zeggen of willen weten, blijven “hangen” en de rest kan gaan. Op die manier houd je een select groepje over en kun je als docent iets persoonlijker vragen beantwoorden. Dit ervaring ik als zeer prettig. Verder zijn de leerlingen veel zelfstandig bezig met online opdrachten en inleveropdrachten. Over het algemeen werkt het allemaal prima, maar het contact met leerlingen mis ik toch wel heel erg. Achter je laptop zitten, is veel minder leuk dan voor de klas staan.”

Gé de Wit, docent muziek

“Niet alleen mijn leerlingen maar inmiddels ook een aantal ouders, broertjes en zusjes (en een enkel huisdier) krijgen iedere week 2 virusvrije muzieklessen toegestuurd. In plaats van een klaslokaal geef ik nu les vanuit ‘Opnamestudio Zuidwolde’. Tijdens die ‘coronabeeldbuisbijeenkomsten’ behandelen we diverse onderwerpen waaraan voor elke leerling een aparte opdracht of vraag  gekoppeld is. Elke online les vind ik iedere keer weer opnieuw spannend, het is toch heel anders om niet meteen reacties in de klas te zien en daar meteen op te kunnen reageren. Onderwijs op afstand is een aardig alternatief, maar ik kijk er echt verlangend naar uit om weer met de leerlingen samen op school te mogen zijn.”

Investering in het nieuwe schooljaar

Zwanet Haveman licht tot slot toe: “De ervaringen met het online lesgeven zijn belangrijk om te gebruiken bij het inrichten van het onderwijs voor de periode tot de zomervakantie, maar – naar het zich laat aanzien – ook voor de start van het nieuwe schooljaar. Het ligt immers in de lijn der verwachting dat de regel van anderhalve meter afstand houden, ook in september en een periode daarna nog zal gelden. Het inrichten van het onderwijs op RSG Wolfsbos vanaf 2 juni is naar alle waarschijnlijkheid dus ook een investering in het nieuwe schooljaar.”

Dossier: Corona nieuws

Reacties