College wil aanpak kruising Steenberger Esweg even uitstellen

Foto: Artizzl media

Zuidwolde – De gemeenteraad gaat alsnog inhoudelijk praten over de aanpak van de kruising Steenbergerweg  Steenberger Esweg in Zuidwolde. In het kader van de reconstructie van de kruising bij de Hoofdstraat, moet ook dit punt aangepakt worden. Het college stelt voor de aanpassing mee te nemen in het GVVP, het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan. Aanpassing zou dan een stuk langer duren.

Het punt was als ingekomen stuk op de agenda van de laatste raadsvergadering gezet. Afgelopen donderdag liet Karin Brouwer (CDA) echter weten dat meerdere fracties het toch op de agenda van een volgende vergadering geplaatst willen zien, zodat zij er inhoudelijk op in kunnen gaan.

Op 20 december nam de raad een besluit, waarin het college gevraagd werd om voor 1 april 2019 met een voorstel te komen voor de aanpak, inrichting en kosten van aanpassing van de kruising Steenbergerweg-Steenberger Esweg. Bedoeling is om de snelheid te verminderen en het geluid te reduceren, maar ook het inrichten van de Steenbergerweg tussen de Hoofdstraat en Steenberger Esweg, zodanig dat de snelheid vermindert.

Omwonenden

De omwonenden klagen over geluidsoverlast en dat er te hard gereden wordt. Om de snelheid te verminderen en het geluid te reduceren tussen de Steenberger-Esweg en de Hoofdstraat, wordt een aantal maatregelen voorgesteld. Aanpassen van de huidige situatie door het kruisingsvlak te voorzien van asfalt in plaats van klinkers. Daardoor vermindert de geluidsoverlast. Een nadeel kan volgens het college zijn dat door het weghalen van de klinkers, de ondergrond comfortabeler wordt en dat men daardoor harder gaat rijden. Om dit zoveel mogelijk te ondervangen, wordt het kruisingsvlak iets opgehoogd.

Het kruisingsvlak moet met acht centimeter verhoogd worden. Hierdoor neemt de snelheid op het kruisingsvlak af en automatisch op het traject tussen de Hoofdstraat en de kruising Steenberger Esweg. Verder wordt er aan gedacht om het asfalt aan te brengen in de rode kleur en tevens  taludmarkering te realiseren, omdat dat de attentie verhoogt. Aan beide zijden van de Steenbergerweg moet verder vanaf de bebouwde kom tot de nieuw aan te leggen 30 km zone een fietsstrook aangelegd worden van 1.75 meter breed per strook. De rijbaanbreedte wordt dan 3.20 meter. Deze maatregel is bedoeld als visuele versmalling maar geeft ook duidelijkheid en veiligheid voor de fietsers.

Financiën

De maatregelen zorgen voor een totale extra kostenpost van 141.000 euro. Deze middelen zijn op dit moment niet beschikbaar. De voorkeur van het college is dan ook om deze maatregelen mee te nemen in het nieuwe GVVP. ‘In het nieuwe GVVP wordt de afweging gemaakt in een groter geheel. Daarin kan dan ook de functie als doorgaande route van de Steenbergerweg heroverwogen worden. Daarnaast wordt een uitvoeringsplan met bijbehorende begroting gemaakt. Hierin kunnen de maatregelen met betrekking op de Steenbergerweg-Steenberger Esweg al dan niet meegenomen worden.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen