Klopjacht op Wilde Wietse is begonnen

De klopjacht op Wilde Wietse is begonnen.
Foto: Eigen foto

Ruinen – Al enkele weken is hij (weer) in Ruinen, de Wilde Wietse. Vanuit zijn hol op de Brink is hij doorgaans rustig, maar zodra er buiten rumoer is, komt ie vervaarlijk met zn stok naar buiten. De Wietse kende een bijzonder moeilijke jeugd wat hem ertoe heeft aangezet in zijn latere leven wraak te nemen. En wraak nemen heeft de Wietse de laatste weken gedaan.

Ontvoeren van kinderen, verstoren van een Jennegiesmarkt en het verpesten van een huwelijk. Bij de boeren in het dorp heeft de Wilde Wietse de grens bereikt. Ze willen af van de Wietse en zijn bezig met het organiseren van een klopjacht. Ze hebben een oproep gedaan om woensdag aanstaande met zoveel mogelijk boeren te verzamelen om de Wilde Wietse te pakken te nemen.

Straattheater

De Wilde Wietse speelt dit jaar de hoofdrol in het wekelijkse straattheater tijdens de Brinkfestijnen in Ruinen. Een rumoerig leven vol agressiviteit, dat zich nog niet zo heel lang geleden echt heeft afgespeeld. Angst was er voor de Wilde Wietse die onrust en paniek zaaide. In de tweede helft van de 19e eeuw werd de Wilde Wietse, Jan Pouwels, in Uffelte geboren. Zn vader overleed jong, Jan had een moeilijke jeugd en werd veel gepest. Hij werd heel groot voor die tijd, 1.86 meter, en besloot voor dat treiteren wraak te nemen door inbraken te plegen bij de ouders van zn oude schoolmakkers. Hij werd opgepakt en moest straf uitzitten. Daar werd hij niet beter van, integendeel, het slechte in hem werd sterker en sterker en maakten de Wietse een grote, woeste wildeman.

Vrij onschuldig

Tijdens de afgelopen drie edities is het imago van de grote, boze, grommende Wietse neergezet. De eerste avond, de zogeheten warming up, begon nog vrij onschuldig met een overdreven grommende Wietse vanuit zn hol op de Brink. Tijdens de tweede avond begon het toneelspel echt en was het de Wietse die een Jennegiesmarkt kwam verstoren. Een Jennegiesmarkt was een datingavontuur uit die tijd waarbij jongens en meiden ieder een halve ansichtkaart kregen en daarbij de persoon met de andere kaart moesten vinden.

De derde avond stond in het teken van het huwelijk van Gezinus Jan Westenbrink en Klaasje Jansdochter Pol, die door een ongeplande zwangerschap moesten trouwen over de zogenaamde puthaak. Trouwen over de puthaak (een lange stok waar je de emmer mee uit de put trok) werd toentertijd als een rechtsgeldig huwelijk gezien, omdat het ten overstaan van de dorpsbewoners werd gesloten. Toen ook hier De Wietse opdook om het feest te verpesten en alle feestgangers de kerk in had gejaagd, besloten enkele boeren een oproep te doen een klopjacht op de Wietse te organiseren. De klopjacht als thema van het vierde deel van het straattheater Wilde Wietse.

Brinkfestijnen

Het straattheater is onderdeel van de Brinkfestijnen, gehouden tijdens een zestal woensdagen in de zomervakantie. Het straattheater staat ieder jaar in het teken van een van de historische verhalen die de Heerlyckheid Ruinen rijk is. Historische verhalen met traditionele activiteiten die passen bij die tijd. Dat het straattheater succesvol is, blijkt wel uit het enthousiasme bij zowel de toneelgroep als het publiek. De spelersgroep bestaat elke week uit wisselende samenstellingen die op basis van een rode draad en veel improvisatietalent kort maar krachtig toneelspel neerzetten. En dat het publiek smult van de uitvoeringen blijkt wel uit de opkomst en de vele bekende gezichten die er de vorige week ook al waren; hoe zal het volgende week toch verder gaan met De Wilde Wietse?

Woensdagavond 8 augustus 18.45 uur op de Brink in Ruinen met de Mariakerk als decor.

Reacties