Informatiepunt Geldzaken voorziet in een behoefte

Van links naar rechts Gerrie de Roo, Aïsha Slot en Sandra Brens.
Foto: Artizzl Media

De Wijk – Sinds het Informatiepunt Geldzaken in De Wolden op 30 mei officieel geopend werd, hebben heel wat inwoners er al een beroep op gedaan. Niet alleen mensen die rond het minimum leven, maar vooral ook uit alle lagen van de bevolking.

Dat is volgens Sandra Brens, Gerrie de Roo en Aïsha Slot ook juist de bedoeling. ‘Er komen mensen met vragen over faillissementen, scheidingen, zzp’ers; echt allerlei categorieën’, kijkt Brens nu al tevreden terug. Zij is van de drie niet alleen coördinator, maar ook budgetcoach. ‘Het past heel goed bij ons werkpakket, ik was ook al actief in de maatschappelijk dienstverlening’, zegt Slot. Mensen die met vragen over geldzaken zitten, kunnen bellen om een afspraak te maken, waarna een van de dames naar wens op een locatie komt. Dat kan bij de mensen thuis zijn, maar ook in een dorpshuis. ‘Via de telefoon kunnen we al advies geven. Sommige vragen kunnen we zelf beantwoorden, maar we verwijzen ook door naar bijvoorbeeld een vrijwilliger, maatschappelijk werk of schuldhulpverlening bij de gemeente’, vertelt Brens.

Vrijwilligers

Er zijn in ieder geval heel wat vrijwilligers beschikbaar met ieder specifieke kennis. Volgens Gerrie de Roo zijn er vrijwilligers van de formulierenbrigade inzetbaar die even kunnen meekijken, maar ook mensen van Humanitas Thuisadministratie zijn beschikbaar.

Na een telefonische aanmelding volgt een intakegesprek en wordt bekeken wat er eventueel nog meer speelt rond een persoon of huishouden. Dat wordt dan weer teruggekoppeld. ‘Het mooie is dat er ook mensen zijn die uit voorzorg al contact met ons opnemen, preventief dus en dat is nu net de bedoeling’, stelt De Roo tevreden vast. In feite bestond dit adviesloket al langer, maar nu heeft een officieel gezicht gekregen. De dames hebben door de hele gemeente posters en flyers rondgebracht, om de inwoners van De Wolden op het bestaan van het loket te wijzen.

Belletjes

Aïsha Slot weet uit ervaring dat geen casus hetzelfde is, maar dat ze maatwerk kunnen leveren. Inmiddels komen de belletjes vanuit de hele gemeente. ‘En niet alleen mensen met problemen, ook zij die gewoon advies willen, kunnen bij ons terecht. Vragen over formulieren, maar de mensen moeten deze uiteindelijk wel zelf invullen.’ Brens wijst op vragen over het aanvragen van toeslagen of minimaregelingen. ‘Er zijn zoveel regelingen, die zijn ook weer per gemeente verschillend.’

Ze zien het zelf als een mooie aanvulling op hun werkzaamheden bij Welzijn De Wolden, er zijn ook extra uren voor beschikbaar gekomen. ‘Het is mooi, zeker als je ziet hoeveel voldoening het geeft om mensen te helpen’, weet Brens. ‘Het kan alleen wel een probleem zijn om sommige mensen over de drempel te krijgen, er is soms toch nog steeds schaamte over sommige problemen.’ ‘Of die een negatieve ervaring hebben gehad’, vult De Roo aan.

Het Informatiepunt geldzaken is een pilotproject dat duurt tot 1 januari 2020. Tussentijds wordt geëvalueerd of alle sloopt zoals iedereen het voor ogen had. De drie dames houden zitting in De Boerhoorn in Zuidwolde, maar rukken dus uit door de hele gemeente. Ze zijn te bereiken van maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 12.00 uur via 0528-217022 of via [email protected]. Meer info op www.informatiepuntgeldzaken.nl.

 

Reacties