Jeanet Scheper: zorg kan niet meer zonder betrouwbaar internet

Foto: pixabay

“Tegenwoordig moeten huisartsenpraktijken aan heel veel regels voldoen, wij ondersteunen huisartsen bij het voldoen aan al die regels. Ik ben daarin ook op landelijk niveau actief, ik organiseer bijvoorbeeld congressen en nascholingen”, legt Jeanet Scheper, praktijkondersteuner in de huisartsenpraktijk van De Wijk en Koekange, maar ook werkzaam in de huisartsenondersteuning bij de HZD, de Huisartsen Zorggroep Drenthe uit.

Jeanet werkt veel met internet vertelt ze. “Ik heb bijvoorbeeld een thuiswerkplek en daar kan ik inloggen op het systeem in de praktijk. Huisartsen moeten heel veel administratie doen en ik wil mijn werkuren in de praktijk liever gebruiken voor het contact met de patiënten. Op mijn thuiswerkplek kan ik dan alle administratie uitvoeren en ik kan daar ook inloggen bij de HZD om daar dingen voor te doen. Maar daar moet ik dan wel een betrouwbare en snelle verbinding voor hebben”.

jeanet

Veel uitval bij Ziggo

Op dit moment loopt de verbinding thuis via Ziggo, dat geeft wel iets beter internet dan de meeste mensen in het buitengebied hebben, dat realiseert ze zich wel maar ook haar verbinding valt vaak uit en als dat midden in de upload van een extractie uit het huisartseninformatiesysteem (HIS) gebeurt, dan moet ze even wachten en daarna weer helemaal overnieuw beginnen. “Dat schiet niet op  natuurlijk” zegt Jeanet. “En als ons systeem op het werk uitvalt, dan kunnen we bijvoorbeeld niet meer in de agenda werken, dat is ook enorm vervelend!”

Internet wordt in de zorg onmisbaar

Jeanet houdt zich momenteel veel bezig met een app die speciaal ontwikkeld is voor de zorg voor kwetsbare ouderen. “Twintig procent van de mensen van 75 jaar en ouder in deze regio wordt gerekend tot de groep kwetsbare ouderen.  Van deze mensen wordt verwacht dat ze langer thuis blijven wonen en dat willen ze ook graag, maar een probleem daarbij is dat er bij de zorg voor 1 kwetsbare oudere natuurlijk meerdere zorgverleners en vaak ook mantelzorgers betrokken zijn. Dat is niet alleen de mantelzorger en de huisarts maar dat kan bijvoorbeeld ook de thuiszorg zijn, een fysiotherapeut, noem maar op. Voor eenvoudige en snelle communicatie tussen al die mensen is nu de app eGPO  (elektronisch geriatrische patiëntendossier) ontwikkeld.

granny-908340_960_720

Als de huisarts een berichtje in het eGPO zet over de patiënt, dan ziet de thuiszorg dat ook en omgekeerd. De communicatie gaat dus veel sneller en veel beter,” legt Jeanet uit. “Wonen de mantelzorgers op grote afstand, dan kan het eGPO bij hen veel ongerustheid wegnemen omdat ze via het eGPO precies kunnen zien welke zorgverleners op dat moment met hun ouders bezig zijn. Als moeder bijvoorbeeld wat vergeetachtig wordt en moppert dat ze die huisarts al in geen maanden meer heeft gezien, kan de dochter in het eGPO zien dat de huisarts elke week even langs is geweest en hoeft ze zich daar geen zorgen over te maken.”

technology-1000859_960_720

Niet meer weg te denken

Jeanet werkt ook als vrijwilliger voor het Rode Kruis, ze geeft EHBO- en reanimatielessen. Voor de administratie daarvan heeft ze het internet ook hard nodig. Ze moet dan gegevens van cursisten kunnen uploaden en certificaten kunnen downloaden en mailen. Ook als vrijwilliger bij de korfbalvereniging maakt ze gebruik van het internet, daar moeten wedstrijdformulieren ingevuld en ge-upload worden ook daar is het snelle internet belangrijk voor. “Je merkt gewoon aan alles in het leven dat snel internet steeds belangrijker wordt, het is gewoon niet meer weg te denken”, vat ze het bondig samen. ”Ik begon in 1988 als ondersteuner in de huisartsenpraktijk, dus nog vóór het computertijdperk, toen de etiketjes op de medicijnen, de recepten, de dossiers alles nog met de hand geschreven werd en de huisarts alleen een “pieper” had met verschillende codes voor verschillende noodsituaties. Als ik dat nu aan mijn jongere collega’s vertel, dan kunnen ze zich dat niet meer voorstellen” lacht Jeanet, “dan kijken ze mij echt aan of ik uit het Stenen Tijdperk kom! Eerder zei ik ook: “ik hoef alleen maar een telefoon waar ik mee kan bellen hoor!” Maar nu heb ik zelf ook een smartphone. Die ontwikkelingen zijn niet tegen te houden en dat is maar goed ook, we gaan er op deze manier immers alleen maar op vooruit. Betere zorg door onder andere betere communicatie, daar hebben we dat glasvezelnetwerk gewoon voor nodig!”

Dit artikel verscheen eerder in “De Koegang”

Klik hier om naar de website van Glasvezel De Wolden te gaan waar abonnementen ook online kunnen worden afgesloten.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen