Spacetime Layers voor het onderwijs in Drenthe

Foto:

Assen – Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en worden graag uitgedaagd om zich nieuwe dingen eigen te maken. Dit kan nu met het nieuwe educatieve project Spacetime Layers waarmee kinderen wandelroutes en mysterytours kunnen maken. Stichting Kunst & Cultuur ontwikkelde een handleiding die alle scholen in Groningen en Drenthe ontvangen om met de app aan de slag te gaan, bijvoorbeeld tijdens de kinderboekenweek of 75 jaar vrijheid.

“In het project Spacetime Layers worden leerlingen aangemoedigd op zoek te gaan naar de verhalen achter cultureel erfgoed of openbare kunstwerken in de buurt van de school”, zegt Hester Witteveen van Stichting Kunst & Cultuur. “De gevonden informatie kunnen ze vervolgens delen via de app. Als ze kiezen voor het maken van een wandelroute kunnen ze deze route aanvullen met bijvoorbeeld opdrachten voor klasgenoten of de leerlingen in andere groepen”.

Interactieve kaart

Spacetime Layers is een app die ontwikkeld is door basisschoolleraar Patrick Trentelman. Hij bedacht een interactieve kaart met verschillende lagen informatie (Layers) over een locatie. Organisaties kunnen foto’s en verhalen over een locatie toevoegen aan de app, waardoor deze een bron van informatie wordt. Nu kunnen ook scholen en leerlingen een bijdrage leveren. “Door het onderwijs met de app te laten werken vervullen de leerlingen een belangrijke taak in het beschikbaar maken van lokale informatie”, zegt bedenker Patrick Trentelman. “Er zijn duizenden apps die informatie geven over cultuur, stadswandelingen en andere zaken. Spacetime Layers verzamelt deze in één app. De informatie over een locatie wordt toegevoegd door organisaties als historische verenigingen en archieven en nu dus ook schoolkinderen”.

Mysterietour

Wordt het een wandelroute of mysterytour? “Een leerkracht kan kinderen bijvoorbeeld de opdracht geven een wandelroute of mysterytour uit te zetten door het dorp, de stad of de natuur”, gaat Hester verder. “Leerlingen zoeken vervolgens naar de oorsprong van een gebouw, kunstwerk of kanaal in de buurt van de school en delen die gevonden informatie met foto’s en filmpjes via Spacetime Layers. Vervolgens kunnen andere leerlingen of ouders de route wandelen en via app de gevonden informatie over de locatie, kunstwerken en historisch gebouwen tot zich nemen. De les wordt interactief en alle vakken en vaardigheden komen zo samen en zorgen voor historisch bewustzijn. Het is zelfs mogelijk om een Pokémon-achtig spel te creëren, waarbij leerlingen eerst naar een locatie moeten gaan om vervolgens nieuwe instructies, punten of gekke poppetjes te verzamelen. Mediawijsheid, digitale geletterdheid, cultuuronderwijs en vakoverstijgende didactiek komen in dit project samen”.

Scholen die met het project willen werken kunnen contact opnemen met Stichting Kunst & Cultuur. Zij verstrekken de inloggegevens en de digitale handleiding.