Stomerij Meinen verdwijnt na 65 jaar uit Meppel

Otto Meinen in zijn stomerij in de Hoofdstraat. Daar sluiten binnenkort de deuren.
Otto Meinen in zijn stomerij in de Hoofdstraat. Daar sluiten binnenkort de deuren.
Foto:

Meppel –  Ook in de regio een bekend adres: Stomerij Meinen. Maar het is de laatste maand voor Stomerij Meinen in Meppel. Na 65 jaar gaat de winkel dicht. De stomerij gaat verder in IJsselmuiden, al blijft de naam in Meppel behouden. De Op=Op Voordeelshop wordt een ophaalpunt voor de stomerij.

“Daar kunnen mensen vanaf zaterdag al hun spullen halen en brengen. Op dinsdag en vrijdag wordt het opgehaald. Verder is het gewoon dezelfde service als mensen gewend zijn. Het enige verschil is dat het nu ergens anders wordt gereinigd”, vertelt Otto Meinen (62). Samen met zijn vrouw gaat hij met pensioen. De winkel wordt door de nieuwe eigenaar opgeknipt. Aan de kant van de Hoofdstraat blijft er commerciële ruimte, de ingang aan de Grote Akkerstraat wordt de toegang tot appartementen die bovenin het pand komen.

Andere markt

Otto en Joke hebben de stomerijmarkt enorm zien veranderen. Otto vertelt: “Toen in 1957 mijn vader hier begon werden er nog veel pakken gedragen. Droegen onderwijzers een pak voor de klas.” Joke noemt een ander voorbeeld: stropdassen. “Pakken worden minder gedragen, maar stropdassen krijg je ook haast niet meer. Colbertjes met stropdassen zijn er bijna niet meer.”

Die verandering heeft ertoe geleid dat het pand aan de Hoofdstraat te klein is geworden voor Meinen. Mensen komen niet meer met pakken binnenkomen, maar met gordijnen, matrassen of trouwjurken. Daar zijn grotere machines voor nodig. En die passen niet in het pand in de Hoofdstraat.

Belegger

Oktober vorig jaar klopt er een investeerder aan de deur. Iemand die het pand wel wil kopen. “Noem maar een bedrag”, zei hij, weet Otto nog. “Hij stelde zich voor als de nieuwe buurman. Hij had het pand naast ons gekocht.” Het ging allemaal snel. “Binnen een dag was het rond.”

En toen moest Otto op zoek naar iets anders. Met de veranderende markt kwam alles samen. Hij is gaan kijken naar een mogelijke locatie op een industrieterrein in Meppel. Dat bleek te duur. Hij kwam uit bij familiebedrijf De Blekerij in IJsselmuiden. Ook een familiebedrijf, net als Stomerij Meinen.

Marketing

Otto zelf is opgegroeid in het pand aan de Hoofdstraat. Zijn zoon Matthijs liep er vanaf zijn veertiende al rond als werknemer, als zaterdagbijbaantje. Hij heeft een commerciële achtergrond. Heeft inmiddels marketing en sales gestudeerd.

Die achtergrond komt goed van pas voor de stomerij. De stomerij heeft enkele grote projecten op te halen. “Ik denk dat de verhouding nu 50-50 is”, zegt Otto over de verhouding grote projecten en particulieren. Bekend is nog dat de stomerij helemaal vol hing met wasbare luiers van Nappy’s.nl om te drogen. “Ook de bovenverdieping hing helemaal vol.” Maar er zijn nog veel meer gekke projecten geweest. Zo zijn er onder meer samenwerking met TVM in Hoogeveen, Unigarant en Mascottepakken.com uit Zwolle. “Hebben we het pak van de mascotte van Walibi om te reinigen, of de mascotte van PEC Zwolle. We hebben zelfs een vliegtuig van KLM gehad als mascotte.”

Dorps idee

De laatste tijd komen veel collega-ondernemers even langs bij Otto. “Ik heb een hele mooie kaart gekregen en er kwam net iemand een fles wijn brengen”, geeft Otto als voorbeeld. Het typeert volgens hem Meppel. “Stadse allures met toch een beetje dorpse kneuterigheid. Mensen kennen elkaar nog hier. Heel mooi fijn compact centrum. Een dorps idee in een stad.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen