Column: Al dat gejakker is helemaal nergens goed voor

Foto: Artizzl Media / Peter Nefkens

Iedereen heeft wel een mening over het verkeer: de inrichting van de wegen, de bebording, de manier waarop het verkeer zich beweegt en uiteraard de snelheid waarmee dat gebeurt. Dat we in Nederland teruggaan naar een maximum snelheid van 100 kilometer per uur, overdag, wordt door veel weggebruikers als een stap terug in de tijd gezien.

Nu kun je over de manier waarop deze maatregel door het kabinet genomen is, sierlijke vraagtekens zetten. De reductie van de stikstofuitstoot is dermate klein, dat deze verwaarloosbaar is en nauwelijks bijdraagt aan verbetering van ons milieu. Terwijl aan de ene kant de stikstof vanuit België en Duitsland rustig onze kant op blijft waaien, kunnen door deze maatregel bouwprojecten wel weer doorgang vinden, met dank aan een administratieve tovertruc.

Die 100 kilometer per uur vind ik eigenlijk helemaal geen probleem. Als ik vanuit Meppel bijvoorbeeld naar Zuidwolde over de A28 rij, zie ik om mij heen hoe de automobilisten me bijna aan alle kanten voorbij rijden. Ook als ik 130 rij. Ik heb dat gejakker op de autoweg allang afgeleerd, want je schiet er helemaal niets mee op. Die paar minuten dat je eerder op de plaats van bestemming aankomt, kun je ook eerder van huis of kantoor vertrekken.

Kleine stipjes

Dat gejaag achter mijn bumper ben ik trouwens behoorlijk zat. Dat begint al op de Europalaan die vanuit de Berggierslanden en Koedijkslanden in Meppel naar de snelwegen leidt. Je mag daar slechts 50 rijden, daar houd ik me keurig aan. In de achteruitkijkspiegel zie ik dan kleine stipjes heel snel groter worden en zie ik vervolgens de ergernis van bestuurders als ze verplicht achter dat blauwe autootje met die regenboog en dat rare wolkje moeten rijden. Inhalen kan en mag daar niet. Eenmaal bij het verkeerslicht aangekomen, ervaren ze zelf dat deze spoed nutteloos is.

Ik zie datzelfde rijgedrag terug op de kleinere wegen in De Wolden. Op Haakswold bijvoorbeeld, de weg van Meppel naar Ruinerwold waar je slechts 60 mag. Een prima snelheid, al is een groot deel van de verkeersdeelnemers dat niet met me eens. Dat hier een veilig fietspad naast de weg ligt, is elders in De Wolden een vrijbrief voor 80 in het uur. Zoals de Wolddijk van Ruinerwold naar Ruinen, de Commissieweg van de Wijk naar Veeningen of de weg Veeningen vanaf de Willem Moesweg. Een snelheid van 60 kilometer per uur is eigenlijk meer dan genoeg, geeft de omgeving meer rust en de bestuurder ook. Kan die bovendien van de omgeving genieten.

Bordje verplaatsen

Dat de gemeente na de reconstructie van de Meppelerweg bepaalde dat deze vanaf Zuidwolde naar de kruising Willem Moesweg volledig 60 zou werd, was een hele goede zaak. Dat zouden ze met al die andere wegen ook moeten doen. Daarbij moet het college bij verkeersbeleid, met wethouder Hilda Mulder voorop, zich flexibel opstellen. De plaats van een verkeersbord bijvoorbeeld mag best wel een paar meter verplaatst worden als de verkeersveiligheid daarmee gediend is. In de laatste raadsvergadering vroeg Jaap Wiechers van de ChristenUnie aan Mulder of het 30 km-bordje aan de Steenbergerweg voor de winkel van Dekker Slapen niet verder naar achteren kon, omdat nu de kruising met de Steenbergeresweg met veel te hoge snelheid werd genomen. ,,Ze geven direct weer flink gas”, constateerde Wiechers met eigen, lede ogen. De wethouder gaf het raadslid nul op het rekest, omdat het bordje 30 juist het begin van winkelgebied aankondigt. Een kul-argument, want voor de veiligheid van die andere kruising kan datzelfde bordje heel makkelijk verplaatst worden. Verschuilen achter regels voor zo’n simpele aanpassing, past hier niet.

Peter Nefkens

Reacties