Leerlingen OBS De Horst naar Debattoernooi

Foto: MJ Jonkers

Debattoernooi

Op zaterdag 18 april gaan leerlingen van 26 basisscholen uit heel Nederland met elkaar in debat op de 9e editie van het landelijke Basisschool Debattoernooi, waaronder OBS de Horst uit De Wijk. De leerlingen uit groep 7 en 8 gaan de verbale strijd aan over actuele maatschappelijke thema’s, zoals godsdienstkritiek en snoepreclames. De school die wint verovert de titel Debatkampioen van Nederland.  De leerlingen van groep 8 van de Horst gaan hier voor het eerst! strijden om deze felbegeerde debattitel.

De leerlingen uit groep 8 die de school gaan vertegenwoordigen zijn Menno ( aanvoerder), Reinder, Liz, Siemen, Arnout en Shahil ( reserve debater en leerling jurylid). Zij hebben de afgelopen weken zich samen met juf Roelien goed voorbereid op het debattoernooi. Het De Horst debatteam werd mede getraind door oud-leerling Gerben, die in 2014 heeft deelgenomen aan het Lagerhuisdebat.

Stellingen

Het landelijke Basisschool Debattoernooi is de grootste scholierencompetitie binnen het primair onderwijs. De deelnemers debatteren in teams van vijf en tijdens drie debatrondes wordt op basis van argumentatie, presentatie en teamwork bepaald welke twee scholen in het finaledebat staan. De leerlingen kunnen de debatstellingen vooraf voorbereiden, maar weten pas kort van tevoren of zij voor- of tegenstanders moeten zijn. Ook volgt ter plekke een improvisatiestelling. De deelnemers debatteren dit jaar over de volgende stellingen:

  • Docenten kunnen discussies over gevoelige onderwerpen zoals geloof beter vermijden in de les
    • Snoepreclames moeten verboden worden
    • Vreemdelingen met kinderen mogen nooit worden opgesloten
    • Leerlingen op de basisschool moeten alleen cijfers krijgen voor hun inzet

Klaar voor de toekomst

Door deelname aan het Basisschool Debattoernooi verbeteren de leerlingen hun gespreks-, luister- en argumentatievaardigheden. Door te oefenen in debatteren in de klas krijgen de leerlingen meer zelfvertrouwen en leren zij standpunten van verschillende kanten te bekijken, te bevragen en te begrijpen. De leerlingen uit groep 7 en 8 gaan in op elkaars argumenten, weerleggen die inhoudelijk en brengen hun toegewezen standpunten overtuigend naar voren. Kortom, debatteren op school is een bewezen middel om jongeren voor te bereiden op de kennissamenleving.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen